onsdag 12 januar 2005, 19:07, skrev Karl Ove Hufthammer:
Eg får berre 381 treff på Google, mot 214 for «databasemotor»
En databasemotor oppfatter jeg som selve databasesystemet, eller databasetjeneren om du vil. Den delen som kobler klientprogrammet til databasen, som f.eks. ODBC eller JDBC, er det jeg beskriver som bakstykke. I forhold til databasemotoren er JDBC eller ODBC et frontstykke.
http://en.wikipedia.org/wiki/Database_engine http://en.wikipedia.org/wiki/Back-end http://en.wikipedia.org/wiki/Front-end
Jeg er redd for at man gjør en omnavning av hva som faktisk skjer ved å kalle bakenden av en klient-applikasjon for motor, når man egentlig snakker om at programgrensesnitt mot en databasemotor ...
- K