tirsdag 2. august 2005, 12:25, skrev Hans F. Nordhaug:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-08-02]:
tirsdag 2. august 2005, 11:45, skrev Hans F. Nordhaug:
- Hans F. Nordhaug Hans.F.Nordhaug@hiMolde.no [2005-08-02]:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-08-02]:
tirsdag 2. august 2005, 11:15, skrev Karl Ove Hufthammer:
Tysdag 2. august 2005 10:18 skreiv Axel Bojer: > Jaha. Hvilken definisjon av ordet benytter du da?
Definisjonen av ordet «skriftmetrikk» er den same som definisjonen av det engelske ordet «font metrics». Metrikk er her i tydinga noko som har med lengder, avstandar, dimensjonar, mål, oppmåling o.l.
Hva med tegnmål da, foreslo noen?
Hvordan skal folk som ikke er geometer av fag finne ut hva «skriftmetrikk» er, når ikke engang «metrikk» står i ordbøkene?
Metrikk står i bokmålsordboka (på nettet).
OK, nå ser jeg *hva* som stod i ordboka. Beklager.
Jeg støtter Karl Ove i at skriftmetrikk er et godt ord.
Uansett, jeg synes fortsatt at skriftmetrikk...
Hans
Mitt poeng er at knapt noen vil forstå det, det er mitt poeng her. Mulig det er få som overhodet vil bry seg, og få som vil se denne teksten, men allikevel. For de som ikke alt vet det vil ordet være bortimot uforståelig, og vanskelig å finne ut av.
Jeg må si jeg er uenig. Vi har jo allerede etablert "metrikk" som et ord for "metric" i Fellesordlista og dermed kan jeg ikke forstå hva som er problemet med "skriftmetrikk" for "font metrics". I tillegg står det jo i ordboka om metrikk - "av gr. metrikos, det som angår målet". Siden vi ikke kan bruke skriftmål så synes jeg skriftmetrikk er det beste alternativet og jeg tror en hel del folk vil forstå - i alle fall de som faktisk bryr seg om «font metrics».
Hans
Hvis det er slik at flere vil at vi går inn for dette, så burde vi i det minste legge til noe a-la (tegnmål, mål for tegn) bak, slik at det blir *litt* lettere for en stakkar å henge med. Og jeg tror ikke det er mange som vet hva metrikk i denne betydningen er, med mindre man har passende høyere utdannelse. Et søk på metrikk i google gir helt andre treff øverst på lista. Men om det bare er meg som vil ha noe annet så anser jeg valget som tatt. Hvis altså noen andre har meninger i sakens anledning, så gi beskjed. Hvis ikke får vi gå inn for «skriftmetrikk», da ...
Mvh Axel