fre. 14. okt. 2022 kl. 07:47 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com:
[Hans Fredrik Nordhaug]
Forslag til noe bedre?
Det er kanskje aktuelt å skillet mellom å dokumentere ens identitet (legitimasjon) og hva man har lov til (akkreditiver)? Slik jeg leser 'credential' i setningene over, så er det snakk om å dokumentere at en har lov til å stemme, ikke å dokumentere ens identitet. I så fall passer legitimasjon dårlig.
Kanskje det kan passe bedre med 'valgkort', som vel er den norske varianten selv om den ignoreres nå når en bruker navn og fødselsnummer til å slå opp i valglistene over hvem som får stemme?
Godt innspill, men jeg syns ikke valgkort fungerer særlig bra, men det er nok bedre enn legitimasjon av grunnen du nevner. Det er essensielt et passord som du må skrive inn. (Helios Voting bruker rett og slett "password" istedenfor "credential".)
Kanskje det er løsningen? Å bruke "passord" på norsk selv om det ikke helt stemmer med engelsk? Jeg syns i alle fall at "identitetsdetalj" er unaturlig.
Hans