On Sun, Apr 27, 2003 at 10:46:58PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
[Keld Jørn Simonsen]
Som jeg tidligere har skrivet, kan det også være at informasjonen ikke er fullstændig. Det er mye sannsynlig at det skal tilføyes noe om hvordan man skiver tall i fortløpende tekst.
Jepp, locale-avhengig utskrift bør nok brukes for å presentere informasjon for folk. Maskinlesbar informasjon bør være uavhengig av locale.
Den spesifikasjonen som NTS har laget, er beregnet til lesing av mennesker, av utskrift fra porgrammer i POSIX-standarden, slik som df, ps, ls
Jeg har oppdatert URL:http://i18n.skolelinux.no/localeoppsett.html med den informasjonen jeg har fått med meg hittil.
Etter å ha sett på hva NFS og Språkrådet har å si, så tror jeg vi bør velge følgende locale-verdier for norsk locale:
LC_NUMERIC decimal_point "<U002C>" % comma ',' thousands_sep "<U00A0>" % no-break space ' ' grouping 3;3 END LC_NUMERIC
Noen protester? Hvilke offisielle kilde-URLer kan vi bruke som argument for å få glibc-utviklerne til å godta endringe av thousands_sep fra '.' til ' '?
Jeg mener det er feil. Jeg mener vi skal følge NTS offisielle regler for POSIX for norsk, når vi lager Linux-localer. Linux-localer er mye tett relaterte til POSIX, de er bakut kompatible.
Hvis vi vil ha endret tusenskilletegn så det blir brukt i localet, så mener jeg den rette vei fram er å få endret NTS' spesifikasjoner. Jeg tror at NTS er mye mottagelige for innspark her, men NTS fungerer via gjørokrati, ved at eksperter på dugnad foreslår endringer. Dvs vi må selv argumentere nye regler igjennom hos NTS. Det er heldigvis slik at vi selv kan gjøre noe her, hvor det visst er mer krangigt å få lov å bestemme noe i Norsk Språkråd.
Se, det er for "drafting international standards" dvs hvordan man skiver tekst med tall. Og altså i fortløpende tekst. Det som NTS har skrivet gjelder for utskifter fra programmer.
Hva er forskjellen på NTS og NSF?
Som jeg skjønner det er NSF Norsk StandardiseringsForbunn, en sammenslutning af forskjellige norske standardiseringsorganisasjoner. NTS er en av disse standardiseringsorganisasjonerne, nemlig den som lager standarder bl.a. på IKT-området. Det finnes så andre organisasjoner, som f.eks. lager norske byggnadsstandarder, eller sveisestandarder.
Vennlig hilsen Keld