Takk for svar folkens,
Jeg har snakket med utvikler av stavekontrollkoden vi bruker og de vil legge ut ordlistene på siden sider. Jeg skal passe på at kreditering og lisens informasjon blir med.
Har dere forresten noen tips på hvordan hente ut ordlisten som flatfil? Aspell/iSpell formatet er jo temmelig avansert mht. Håndterning av bøyde former, pre- og postfikser. Jeg klarte å hente ut en gammel aspell ordliste på norsk under testing, men den er på langt nær så omfattende som deres siste versjon.
PAPIRFLY - SHEER SIMPLICITY
Torbjørn Caspersen - leder design +47 982 59 628 - direkte +47 930 44 444 - sentralbord _____
www.papirfly.no
-----Original Message----- From: Axel Bojer [mailto:axelb@skolelinux.no] Sent: 4. november 2008 18:02 To: Håvard Korsvoll Cc: Torbjørn Caspersen; Petter Reinholdtsen; Oversettelse av fri programvare til norsk Subject: Re: spelling.org
Håvard Korsvoll skrev:
Hei Torbjørn
Eg er ingen juridisk ekspert. Men etter min forståelse må det vere greit, så lenge den nye ordlista blir gjort tilgjengeleg med same rettigheter som den opprinnelege lista.
Jeg er helle ingen ekspert, men: Ordlista er meg bekjent utgitt under GNU GPL (v2?), og skal tillate gjenbruk så lenge den nye versjonen også utgis under en fri lisens. Det greieste er om flashversjonen får samme lisens, GNU GPL (er det versjon 2? Tror ikke det er nevnt i lisensteksten ...).
Lenker til flere detaljer om lisensen: http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html http://www.gnu.org/licenses/translations.html http://www.gnu.org/licenses/licenses.html
Vennlig hilsen Axel Bojer
Torbjørn Caspersen skreiv:
Hei,
(håper dette er rett adress, om ikke får du unnskylde)
Vi utvikler programvare for flash og forsøker nå å implementere stavekontroll. Da trenger vi ordliste og den dere har laget ser ut som en av de beste. Men jeg er usikker på lisens-reglene. Vi ønsker å lage en egen versjon av ordlisten som kan brukes i Spelling Plus Library (http://gskinner.com/products/spl/examples.php). Det betyr å bruke rådata fra spell-norwegain og lage en ny liste i formatet SPL bruker.
Så spørsmålet er om dette er tillatt? Og hvis ja, hva skal gjøres tilgjengelig som freeware pga. GPL lisensen - den nye ordlisten eller all programvare som laster den inn og bruker den?
På forhånd takk.