On 09/02/10 15:12, Sigmund Hansen wrote:
Thor Erik Lie wrote:
Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Vel, i Kunnskapsforlagets Engelsk-Norsk Stor Ordbok, står det: 1 (indisk mytologi) inkarnasjon, avatara (gudenes nedstigning på jorden), 2 fase, manifestasjon. Oppslag i Norsk-Engelsk-utgaven har ordet avatar på norsk. Personlig mener jeg avatar er greit, siden det ikke er snakk om den opprinnelige betydningen, og manifestasjon blir litt spesielt i denne situasjonen.
Kanskje noen andre har noen gode innspill.
Vh. Sigmund Hansen
Ja, den beskrivelsen henger på greip når man f.eks bruker «avatar» som et alias for superbrukerkontoen (root) på et operativsystem, men jeg ser ikke helt det gudommelige aspektet i denne sammenhengen.
«Representasjon» er sikkert vel og bra det også, men jeg kan ikke påstå at det er veien å gå heller. Sigmund har forøvrig et poeng når han nevner at ting har blitt tatt ut av den store sammenhengen. Så om vi ikke henger oss helt opp i den egentlige betydningen og konsentrerer oss om at «avatar» kan brukes for å beskrive en funksjon som i bunn og grunn handler om å representere seg som noe annet …
Mvh
Olav