Knut Yrvin knuty@skolelinux.no skreiv i innlegget news:200504222233.14021.knuty@skolelinux.no:
fredag 22. april 2005, 20:08, skrev Axel Bojer:
interpreter blir det oversatt med «tolk»?
Det avhenger av hvilken sammenheng du bruker oversettelsen.
I kompilatorteknikk kalles det fortolke(r)
Og det synest eg er det beste ordet her. Eit anna alternativ er «tolkeprogram».