Karl Ove Hufthammer wrote:
Ordet Kolbjørn leitar etter er «dialogområde».
Axel Bojer wrote:
Forslaget er ikke dårlig, men jeg synes, som nevnt, «Samlevindu» eller «rammevindu» er mer beskrivende.
Kolbjørn Stuestøl wrote:
Ikkje ute av vegen å bruke desse forslaga. «Samleområde» meiner eg blir litt for diffust. I den aktuelle samanhengen trur eg at eg ville brukt «samlevindu/samlevindauge». Dette fortel litt meir konkret korleis «området» ser ut. Dei fleste er vel også vane med å kalle desse skjermrutene for vindauge.
Axel Bojer wrote:
:-) Av de tre tror jeg nok også at samlevindu er best.
Kolbjørn Stuestøl wrote:
Dukkar det ikkje opp betre forslag, bruker eg «samlevindauge». Har ført det inn i den private ordlista mi.
Jeg har lagt det inn i fellesordlista, det virker som flere synes dette var det beste forslaget :-P
Endringene er dermed: - dock + dock -v - (<del>dokk</del>) + (for samlevinduer:) forankre (<del>dokk</del>) + + dock -s + samlevindu
http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html#D
(...)
Når det gjelder verbet for å gjøre dette, synes jeg «sette/legge inn» bør duge:
Eg har brukt «lim inn», men bør kanskje revurdere dette?
Ja, jeg synes det. Lim er noe klebrig for denne sammenhengen, det måtte i så fall vært et slags post-it-lim (finnes det forresten et produsent uavhengig ord for dette? Gule merkelapper med lim på?). Spøk til side, så mener jeg altså at noe annet enn «lim inn» burde være bedre egnet :-)
Viser bare at vi assosierar ulikt. For meg passar skildringa di betre på det eg kallar klister, men ... «Lim inn» er vel nokså etablert frå før i diverse menyar, så det vil vere kjent for dei fleste. Difor føreslår eg «lim inn», men er motakeleg for andre forslag.
Jeg synes forslaget om «forankre» er det beste hittil. Når man limer noe inn (f.eks. en tekst) så blir den værende der, og man flytter ikke tekst så veldig mye fram og tilbake, men dette er -- så vidt jeg forstår -- noe mer foreløpig. Og lim og klister er for meg veldig like fenomener, ja :-)
Hilsen Axel