* Knut Yrvin knuty@skolelinux.no [030909 14:28]:
tirsdag 9. september 2003, 16:18, skrev Keld Jørn Simonsen:
Hva med dreieskive
Det heter nummerskive på norsk (definert den gangen Telenor het Televerket og hadde monopol også på begrepsdannelse) ... Det heter tydeligvis nummerskive på dansk også ...
Også om den ikke har et nummerbegrep knyttet til seg? Jeg har et slikt "hjul" på forsterkeren min, som jeg bruker for å veksle mellom innkanaler. Å kalle det hjulet for en nummerskive blir litt tullete, uansett hva telenor måtte mene om saken...
Men det kan selvsagt passe helt fint for dette aktuelle oversettelsestilfellet.
Eivind