On Fri, Jul 04, 2003 at 11:17:27AM +0200, Axel Bojer wrote:
torsdag 3. juli 2003, 22:33, skrev Knut Yrvin: Og vi har brukt det mange steder. Å kjøre søk og erstatt og omgjøre vedtaet fra ifjor er selvfølgelig mulig, men jeg mener vedtaket bør stå ved lag og vi bør fortsette å over sette både «context menue» og «popo up menu» med «oppspretssmeny», forutsatt at det er det same som menes, en høyreklikksmeny!
Her er det kanskje jeg som er litt for fiksert på web-løsninger. Men en popup menu og en context menu er i alle fall to helt forskjellige ting der. En kan forøvrig godt tenke seg en context menu som _slett_ ikke spretter opp. Endel nettsteder har f.eks. en generell (global) meny på venstre side og en kontekst-meny på høyre, som endrer seg etter hvilket skjermbilde du er inne i.
At en kontekst-meny ofte spretter opp er greit, men det beskriver en GUI-detalj, ikke hva det faktisk _er_ -- en meny som er spesielt knyttet til den konteksten brukeren er i.
I mange tilfeller kan kanskje context menu oversettes med sprettopp-meny uten å forvirre brukeren, men enkelte ganger må man ha en mer korrekt oversettelse. "Hurtigmeny" er ikke mye bedre, men om man legger godviljen til, kan man forstå den som en meny som gir hurtig tilgang til relevante (i gjeldende kontekst) funskjoner...
Eivind