Jeg forslår ny utviklersamling i slutten av september eller begynnelsen av oktober på Ulsrud videregående skole (Markus har åpen invitasjon til Skolelinux på den skolen).
Aktuelle helger:
fre 27. - søn 29. sept. fre 4. - søn. 6 okt. fre 11. - søn. 13. okt.
Invitasjon av flest mulig.
Det er viktig at flest mulig som ønsker å bidra får invitasjon til utvikler og språksamlinger. Vi vil sette stor pris på at alle oversettere får en ekstra personlig invitasjon, og jeg håper våre koordinatorer og veiledere kan bidra her :-)
Kjente oppgaver
- Oversetting av KDE 3.1 må på plass (vi bør også få med GNOME-programmer). - OpenOffice versjon 15. september skal på plass for vid distribusjon - Kjente systemfeil skal rettes (se vedlagte lister) - Oppsett av aktuelle studentprosjekter som skal forbedre og forenkle Skolelinux ytterligere.
I følge Petter ble katalogtjeneren og postkontoret Limacute ferdig 5 timer etter CD 30 ble lansert. Dette gjør feil 1. og de to førte strekpunktene i feillista under mindre aktuelle.
Liste over kjente feil.
- LDAP/NSS/PAM (noe feil med oppsett) - SMTP/POP/etc (Limacute mangler oppsett) - cfengine (trenger nettgrupper, dvs LDAP eller NIS) - Backup (ingen har sett på det) - SQL-tjener (lar seg ikke installere automatisk) - ez publish (ingen har sett på det) - Appletalk (ingen har sett på det)
1 Postkontoret Limacute fungerer ikke ut av boksen (#101).
2 LVM-oppsettet fungerer ikke på maskiner med SCSI-disker. Dette kommer av at kjernen vi bruker er kompilert med devfs-støtte, slik at /proc/partitions inneholder navn ala /dev/scsi/, mens device-navnene faktisk er /dev/sdN. Dette gjør at noen av LVM-verktøyene ikke fungerer (#141).
3 Webmins DHCP-modul bør ikke brukes til å starte DHCP-tjeneren på nytt, da den ikke starter programmet med de korrekte parametrene (#155).
4 Maskiner med skjermkort som ikke er støttet av XFree86 4.1 får ikke fungerende X-oppsett ut av boksen (#146).
5 Apt stopper å ber bruker om å sette inn CD, på tross av at riktig CD allerede står i CD-stasjonen (#193).
6 MIDI-avspilling fungerer ikke (#123).
7 Boot-loaderen grub blir stående å vente på at brukeren trykker enter for å fortsette boot. Det bør være en timeout slik at maskinen ikke blir stående ved f.eks. strømstans.
8 Den installerte kjernen tillater brukeren å avbryte boot ved å trykke en tast under boot. Dette gjør det for enkelt å avbryte boot-sekvensen og kan være et sikkerhetsproblem (#128).
9 LTSP-modulen er ikke på Webmin-menyen (#173).
10 PHP fungerer ikke ut av boksen (#187).
mvh Knut Yrvin prosjektleder Skolelinux