Jeg forslår ny utviklersamling i slutten av september eller begynnelsen av oktober på Ulsrud videregående skole (Markus har åpen invitasjon til Skolelinux på den skolen).
Aktuelle helger:
fre 27. - søn 29. sept. fre 4. - søn. 6 okt. fre 11. - søn. 13. okt.
Invitasjon av flest mulig.
Det er viktig at flest mulig som ønsker å bidra får invitasjon til utvikler og språksamlinger. Vi vil sette stor pris på at alle oversettere får en ekstra personlig invitasjon, og jeg håper våre koordinatorer og veiledere kan bidra her :-)
Kjente oppgaver
- Oversetting av KDE 3.1 må på plass (vi bør også få med GNOME-programmer). - OpenOffice versjon 15. september skal på plass for vid distribusjon - Kjente systemfeil skal rettes (se vedlagte lister) - Oppsett av aktuelle studentprosjekter som skal forbedre og forenkle Skolelinux ytterligere.
I følge Petter ble katalogtjeneren og postkontoret Limacute ferdig 5 timer etter CD 30 ble lansert. Dette gjør feil 1. og de to førte strekpunktene i feillista under mindre aktuelle.
Liste over kjente feil.
- LDAP/NSS/PAM (noe feil med oppsett) - SMTP/POP/etc (Limacute mangler oppsett) - cfengine (trenger nettgrupper, dvs LDAP eller NIS) - Backup (ingen har sett på det) - SQL-tjener (lar seg ikke installere automatisk) - ez publish (ingen har sett på det) - Appletalk (ingen har sett på det)
1 Postkontoret Limacute fungerer ikke ut av boksen (#101).
2 LVM-oppsettet fungerer ikke på maskiner med SCSI-disker. Dette kommer av at kjernen vi bruker er kompilert med devfs-støtte, slik at /proc/partitions inneholder navn ala /dev/scsi/, mens device-navnene faktisk er /dev/sdN. Dette gjør at noen av LVM-verktøyene ikke fungerer (#141).
3 Webmins DHCP-modul bør ikke brukes til å starte DHCP-tjeneren på nytt, da den ikke starter programmet med de korrekte parametrene (#155).
4 Maskiner med skjermkort som ikke er støttet av XFree86 4.1 får ikke fungerende X-oppsett ut av boksen (#146).
5 Apt stopper å ber bruker om å sette inn CD, på tross av at riktig CD allerede står i CD-stasjonen (#193).
6 MIDI-avspilling fungerer ikke (#123).
7 Boot-loaderen grub blir stående å vente på at brukeren trykker enter for å fortsette boot. Det bør være en timeout slik at maskinen ikke blir stående ved f.eks. strømstans.
8 Den installerte kjernen tillater brukeren å avbryte boot ved å trykke en tast under boot. Dette gjør det for enkelt å avbryte boot-sekvensen og kan være et sikkerhetsproblem (#128).
9 LTSP-modulen er ikke på Webmin-menyen (#173).
10 PHP fungerer ikke ut av boksen (#187).
mvh Knut Yrvin prosjektleder Skolelinux
Har problemer med å se hvordan man skal rekke å få ferdig en versjon av OO til 15.9?
Jeg vil gjerne hjelpe til men ser ikke helt at det er tilrettelagt for at andre enn utviklerne fra Akershus fylkeskommune kan bidra?
Så vidt jeg har forstått er ikke hjelpefilene oversatt ennå? ht-glossary.pot er vel påbegynt oversatt men ikke lagt ut på cvs? Oppdaterte ressursfiler er ikke lagt ut? Ingen kildekode er lagt ut på cvs?
Arne
tirsdag 10 september 2002, 23:33, skrev Arne Christian Hårseth:
Har problemer med å se hvordan man skal rekke å få ferdig en versjon av OO til 15.9?
Det er ikke snakk om en ferdig versjon. Det er snakk om en beta-oversettelse av grensesnittet og utvidet tips. Hjelpesidene er ikke oversatt.
Jeg vil gjerne hjelpe til men ser ikke helt at det er tilrettelagt for at andre enn utviklerne fra Akershus fylkeskommune kan bidra?
På kort sikt har du rett. Men akkurat nå brukes dette som virkemiddel for å sikre avtale med Sun. Hvis det ikke skulle bli avtale med Sun frigis alt. Skulle det bli avtale med Sun frigis også oversettelsene. Fellesordlister som er forbedret og kvalitetssikret i arbeidet med OpenOffice er tilbakeført til Skolelinux CVS.
Med andre ord snakker vi om et temporært uønsket problem som vil være ryddet av veien straks Sun og Akershus fylkeskommune får på plass sine ting.
Så vidt jeg har forstått er ikke hjelpefilene oversatt ennå? ht-glossary.pot er vel påbegynt oversatt men ikke lagt ut på cvs? Oppdaterte ressursfiler er ikke lagt ut? Ingen kildekode er lagt ut på cvs?
Som nevnt over er ordlistene lagt ut. I tillegg kan man nå laste inn ordlistene i oversettelsesverktøyet kbabel. Straks "byråkratene" har fått på plass avtalene vil man kunne frigi alt, også filer og skript som gjør at man kan konvertere OpenOffice sine språkfiler til po-filer.
- Knut
På kort sikt har du rett. Men akkurat nå brukes dette som virkemiddel for å sikre avtale med Sun. Hvis det ikke skulle bli avtale med Sun frigis alt. Skulle det bli avtale med Sun frigis også oversettelsene. Fellesordlister som er forbedret og kvalitetssikret i arbeidet med OpenOffice er tilbakeført til Skolelinux CVS.
Med andre ord snakker vi om et temporært uønsket problem som vil være ryddet av veien straks Sun og Akershus fylkeskommune får på plass sine ting.
Flott. Jeg må likevel si at jeg føler vi som har brukt en masse av vår dyrebare fritid på oversettelsen blir dårlig behandlet når dere lar forhandlingene med SUN gå ut over oss. Strengt tatt er det jo bare oss det går ut over. SUN får koden til slutt uansett. Dersom det er så viktig å stenge SUN ute er det jo bare å passordbeskytte CVS, dvs. ikke tillate anonym tilkobling. Det tar det kanskje 2 minutter å implementere. Jeg kaller ikke 2 månder temporært.
Beklager at jeg virker litt grinete. Jeg synes alle gjør en fantastisk jobb og bidraget fra Akershus Fylkeskommune er uvurderlig og har gitt en skikkelig boost, men dette iriterer meg unødvendig.
Arne
onsdag 11 september 2002, 17:34, skrev Arne Christian Hårseth:
SUN får koden til slutt uansett.
Sun vil ikke få koden. Vi jobber med å sikre videre finansiering av personer som kan oversette OpenOffice. Det er så mange ting som skjer i offentlig sektor akkurat nå, og vi bør gjøre alt vi kan for at dette går i riktig retning. Vi setter stor pris på den jobben du har gjort og viljen du har til å bidra selv om mulighetene i en kortere periode er redusert.
Jeg ville satt pris på om man heller var med og oversatte KDE 3.1 eller GNOME i den korte perioden språkstrengene holdes på fylkeskommunens CVS. Vi forsøker å gjøre dette så ryddig, til så liten ulempe som mulig for deg og andre. Men grunnet handelspolitiske grep er dette vanskelig å gjøre alle tillags akkurat nå. Jeg beklager dette.
Ellers er det svært gode nyheter i Kommunal rapport og i dagens Computerworld.
http://www.kommunal-rapport.no/index.db2?id=112213
- Knut
Knut Yrvin knuty@skolelinux.no skreiv i innlegget news:200209112044.15676.knuty@skolelinux.no:
SUN får koden til slutt uansett.
Sun vil ikke få koden.
Å? Forklar.
Fredag 13 september 2002 18:01 skreiv Karl Ove Hufthammer:
Å? Forklar.
Jeg kan tilbakevise uriktige utsagn, men ikke avsløre hva slags forhandlingsinnspill og utspill som nå pågår i regi av fylkeskommunen og Sun. Jeg håper du derfor tar deg tid til å vente til vi kan gi deg hele forklaringa...
- Knut
tirsdag 10. september 2002, 23:10, skrev dKnut Yrvin : | Jeg forslår ny utviklersamling i slutten av september eller | begynnelsen av oktober på Ulsrud videregående skole | (Markus har åpen invitasjon til Skolelinux på den skolen). | | Aktuelle helger: | | fre 27. - søn 29. sept. | fre 4. - søn. 6 okt. | fre 11. - søn. 13. okt. | | I(..)
For meg ser det ut til at alt passer. Men det *kan* hende at jeg blir opptatt med barnefødsel den 27. :-)
Axel