Frode Severin Hatlevik skrev:
Den 24. april 2010 20.42 skrev Petter Reinholdtsen pere@hungry.com følgende:
Ouch. Hvis nynorsk fjernes som språkvalg i debian-installer for Squeeze, så vil det også falle ut som valg i Skolelinux basert på Squeeze (med mindre vi legger inn mye jobb for å lage våre egne boot-filer). Det håper jeg dere kan sikre ikke skjer.
Hva skal til for å få nynorsk opp å gå på Squeeze?
Jeg kan ta i et tak her. Jeg har ikke oversatt for distribusjoner før, så jeg trenger litt starthjelp. Jeg kjører Squeeze på min egen laptop, og det er jo et godt utgangspunkt?
Hvis noen gir meg litt informasjon om hvordan jeg skal sette opp Lokalize, og hvordan jeg kan bidra, skal jeg se hva jeg kan få gjort. Jeg har et relativt godt grep om nynorsk, selv om jeg har bokmål som hovedmål.
Petter pekte forresten hit: https://lister.ping.uio.no/pipermail/i18n-no/2010-April/007272.html Jeg kan jo lese meg litt opp der...
Hei! Hyggelig at du vil være med og hjelpe til! Vi oversetter ved hjelp av et system som kalles subversion (svn), der vi melder inn selv over nett og alt logges og bevares.
Det meste ligger på oversettersida, så du bør starte med å lese deg opp der: http://wiki.skolelinux.no/Bidra/Oversetting
Vet ikke om du har erfaring fra oversettelse fra før, men det er fint om du tar en titt på retningslinjene våre, så du får en fornemmelse for hvordan vi har bestemt å gjøre dette, det handler bl.a om å få til godt norsk (ikke server, men tjener, ikke web-leser, men nettleser mm). Du finner lenke til dette på oversettersida.
Se også i Fellesordlista når du oversetter (lenke til den på samme sted), og gi beskjed om du finner viktige (data)ord som ikke står der, slik får vi et stadig bedre verktøy til alles nytte :-)
Alle spørsmål kan du ellers melde inn til e-postlista i18n-no For å melde deg på, se her: http://wiki.skolelinux.no/Hjelp/Kontakt/Mailinglister Siden du oversetter til nynorsk bør du også melde deg på i18n-nn. (Velg en e-post du kan la bli offentliggjort på nettet til disse, og bruk samme som identifikasjon i oversetterprogrammet.)
Men aller først må du altså få deg en Subversion-konto: http://wiki.skolelinux.no/Bidra/SvnIntro .. og lære å bruke den: http://wiki.skolelinux.no/Bidra/SvnUt http://wiki.skolelinux.no/Bidra/SvnInn
Regner med du er kjent med Linux? Vi bruker altså Kbabel/Lokalize som oversetterverktøy (lenke til Kbabelhåndboka på oversettersida, se over).
Er det noe annet så bare spør :-) (Gjerne til e-postlista, der flere enn jeg kan svare deg, da får du gjerne raskere svar også :-)
Mvh Axel