On Tue, 2005-05-10 at 18:18, Axel Bojer wrote:
tirsdag 10. mai 2005, 18:01, skrev Herman Robak:
Såvidt jeg vet er det ikke særlig utbredt å snakke om «wipe» på norsk. (Prøvde Google, men de fleste jeg så var om programmet «Wipe» eller engelske sitater o l) så da ser jeg ingen grunn til å innføre det.
Før du regner dette som relevant, må du vite en del om hvor mye norsk litteratur om video og film som finnes på nettet, i forhold til engelsk. Hvis du ikke utelukker engelske søkeresultater kan det bli vanskelig å finne de norske, hvis det er noen.
Å viske ut er presis like tvetydig på engelsk, der det også betyr en god del andre ting, så de vil ha like store/små problemer som oss, igjen ser jeg ikke behover for å være mer presis enn originalen.
Det er ofte behov for å være mer presis enn originalen; vi er slett ikke alltid fornøyd med den.
Dessuten vil sammenhengen disse menyene/komentarene dukker opp i klargjøre hva det handler om.
I beste fall. Det kan være flere svake ledd i et grensesnitt. Oversettelsen kan være ett av dem.
Det er ikke slik i språket at man behøver entydige ord for alt, da vi, heldigvis, har en god del mer informasjon å forholde oss til enn bare det ene ordet,
I et brukergrensesnitt er det ofte ett enkelt ord som forståelsen står og faller på. Særlig når brukeren er fersk.
ellers ville vi fått håpløst mange ord å forholde oss til.
Engelsk har ca. en million ord. De som har engelsk som morsmål forholder seg til de ordene de trenger å forholde seg til. Det er ingen hard øvre grense for hvor mange ord man kan lære seg.
Jeg tror du undervurderer brukernes evne til å forstå. Mennesker er ikke datamaskiner, heldigvis - hvem skulle laget datamaskiner da?
Jeg bruker ikke datamaskiner som mal, men meg selv. Oppriktig talt ville jeg slite litt med sammenhengen mellom wipe og «visk ut». Jeg tenker ikke på den engelske ordbok-betydningen i det hele tatt, men når jeg skal tyde den norske oversettelsen så må jeg det.
Igjen: Hvem er målgruppen? Er det folk som aldri har hørt eller lest om videoredigering før? For dem ville videoredigering på Linux være en altfor stor bøyg, er jeg redd. Derfor skal vi være lydhøre over- for de som orker å bruke Linux til videoredigering; sånne som meg.