Svenn Inge Inge brigtsen skrev:
Vi bøyer verbene averbo i formene; infinitiv, presens, preteritum, og perfektum:
Å tenke, tenker, tenkte, har tenkt.
Ordet ”tenkende” er er presens partisipp. Mens ordet ”tenkt” er perfektum partisipp.
Setter man ordet ”tenkt” (perfektum partisipp) sammen med ordet ”har” (presens) får man perfektum.
Formen ”tenkende” er verbets adjektiviske form.
Men skal man da lage to bolker med ordene som har endelsen –ende??? Både som verb, og som adjektiv?
Jeg lette i norsk referansegrammatikk og Wikipedia, og fant der bare oppføringer for adjektiv på «gående» osv. Derfor utelot jeg å skrive opp «presens partisipp» som et valg på no.speling.org/filformat.html
Senere svar på denne tråden ser ut til å komme til samme resultat, så jeg regner med vi opprettholder dette, og at løsningen er: Bare registrer ordet som adjektiv, ikke bruk «presens partisipp» :-)
ok?
Mvh Axel