På Wed, 7 Jan 2004 08:56:31 +0100, skrev Eivind Tagseth eivindt-no@multinet.no:
- Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no [2004-01-07 03:15:39 +0100]:
On Tue, 2004-01-06 at 23:49, Karl Ove Hufthammer wrote:
Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no skreiv i innlegget news:1073076173.25517.63.camel@zeppo.njus.no:
Da burde "lagringsenhet" duge, da ... :-)
Og er ikkje «lagringseining» perfekt til då? Det er ingenting med ordet som seier at eininga må vera fysisk, og ikkje logisk.
kanskje, bortsett frå du slett ikkje alltid vil ha lov til å LAGRE på eit volum ... (eg tenkjer spesielt på nettverksvolum, men også CD-volum.)
«lagerenhet» da? Synes ikke «lagringsenhet» var så dumt heller. _Noen_ har vel en eller annen gang brukt det som en lagringsenhet? «dataenhet»?
Vil ikke en disk eller CD-ROM spiller i dagligtale kalles en lagerenhet slik at du ikke klarer å skille de to? Hva er galt med å kalle det et volum? Eller mere spesifikt et datavolum eller datamengde. Jeg tror det er det abstraksjonsnivået ordet har på engelsk, dvs en mengde data. I Linux bruks dette f.eks om en samling av partisjoner, en "datamengde" som spenner over flere disker (LVE) og en datamengde som spenner over flere databånd.
Arne