mandag 23. januar 2006, 15:11, skrev Petter Reinholdtsen:
[Axel Bojer]
Begge stavemåtene er gyldige, og del av samme bøyningsregel. Eneste regel er (som med valget boka eller boken osv) at man er konsekvent innen samme tekst på samme ord. Dermed er det en viss berettigelse i skråstreken, når man først har valgt den ene formen så bør man holde seg til den. Men vi kan forøvrig velge et annet skilletegn om dette gjør saken tydeligere. Bokmålsordboka bruker «eller», er det bedre?
OK, da forstår jeg. Jeg tror skråstrek blir forvirrende, i alle fall. 'eller' er greit for meg.
Fint, da bruker jeg det.
(...)
Ja, men jeg aner ikke hvor det skal komme inn, det heter fortsatt gradbøyning, og deles fortsatt inn i «positiv, komparativ og superlativ».
(...)
Jeg synes 'uten endelse' er litt vagt. 'mer-form' gir litt mer mening for meg, selv om jeg gjerne skulle sett et mer spesifikt navn. :)
Jeg skal se litt i bøkene mine om de gir noen pekepinn, hvis ikke får vi vel bare ta en idemyldring og de hva vi kommer opp med :-)
Mvh Axel