mandag 15. desember 2003, 15:21, skrev Knut Yrvin:
mandag 15. desember 2003, 15:11, skrev Axel Bojer:
Ordet brukes i KDE!
Jada. Jeg har på ingen måte benektet at det brukes om effekten som oppstår når vinduer blir overskygget av andre vinduer. Jeg stiller
(...) Fra ktip.po: <p>\n Double-clicking on the titlebar of any window "shades" it, which means\n that only the titlebar stays visible. Double-clicking the titlebar a\n second time will make the window visible again.<br>\n Of course, you can change this behavior within the Control Center.\n </p>\n
På norsk: <p>\n Dobbelklikk på tittellinjen til et vindu for å "rulle" det inn, \n dvs at bare tittellinjen vil bli synlig. Dobbelklikk igjen for å gjøre \n det synlig igjen.<br>\n Du kan selvsagt endre denne oppførselen i kontrollsenteret.\n </p>\n
Dette har ingenting med «skygge» å gjøre, så kanskje er feil ord valgt på engelsk, men av sammenhengen er det da tydelig at det er det å vise bare tittellinjen, mens resten er skjult som menes, altså det vi på norsk før har kalt «å rulle sammen», og som Gaute foreslo å oversette med «folde sammen» istedet, noe vi er enige i.
;-)
-Axel