Hei,
Takk for tilbakemelding til en nybegynner. Det hjalp å installere de pakkene.
Jeg får nå en del tilbakemeldinger fra stav.
Et spørsmål til. Hvordan får jeg til grovoversettelse? Jeg prøver det i Lokalize, men får ingen oppføringer.
Kjetil
PS: legg meg til kopi så får jeg svaret i innboksen også.
On 13.01.2026 04:16, Petter Reinholdtsen wrote:
[Kjetil Sørlund]
Jeg har for ordensskyld prøvd i bash også, men får samme svar.
Har dere noen ideer?
Meldingene får meg til å tenke at programmet stav mangler avhengigheter (delte bibliotek) som det trenger for å kjøre. I debian ville dette vært manglende pakker som ikke er installert. Jeg kjenner ikke cachy-os, så vet ikke hvordan dette håndteres der, men du trenger kanskje å finne ut hvordan du får programmet stav til å finne filene libaspell.so.15, libhspell.so.0, libnuspell.so.5 og/eller libvoikko.so.1, kanskje ved å installere noen avhengigheter. I Debian ville jeg brukt 'apt-file search libaspell.so.15' for å finne aktuell pakke, i dette tilfellet libaspell15.
I tillegg trenger du antagelig å installere bokmålsstavekontrollregler (for språkkoden 'nb').