on., 23.07.2008 kl. 17.23 +0200, skrev Kjetil Torgrim Homme:
On Wed, 2008-07-23 at 17:06 +0200, Kent Dahl wrote:
kan jeg "autofylle" fra denne inn i PO-filer for å få et første "fuzzy" utkast og/eller sjekke opp for inkonsistens?
Fellesordlista er ikkje slik, ho er berre menneskelesbar. derimot kan du laste inn eksisterande PO-filer i Kbabel og få oversatt eksakt like strengar (etter det eg forstår, eg omset ikkje aktivt sjølv, dessverre).
Takk for tips, skal prøve KBabel. Har bare brukt poedit så langt.
Siden jeg er sørlending frister det å legge inn "Javel" på disse, gjerne med en lang ellipsis (...) og tenåringssukk som lydeffekt. :)
slike "dialog"-bokser burde i grunnen feilmeldast, men "Greit" eller "Javel" eller "Alt i orden" vil stikke seg for mykje ut, synest eg. hald deg til "Ok".
Oh key dah... :)
Personlig tror jeg OLPC har brukt Activity på engelsk da de ikke har et ord helt tilsvarende vår "lek", og ting som "playtime" blir for spesifikt og barne-TV-aktig.
"Leik" er då like spesifikt og barne-TV-aktig?
Playtime og leketid er vel veldig like, mens lek og play er veldig forskjellige som substantiver. Når du sa "leik" tenkte jeg også på ting som "tiurleik" som også antyder en annen bredde i betydelser enn "play" har på engelsk.
Fra bokmålsordboka: " 1 fysisk og psykisk aktivitet (etter visse regler) uten særskilt formål, spill, moro ball-, gjettel-, selskapsl- / l- og moro / lære en ny l- / slutte mens l-en er god før det går galt / arbeidet gikk som en l- svært lett "
kva med "syslar" i staden?
Hmm, den er iallefall mer nøytralt, om jeg enn får litt Hobbit-referanser ved ordet "syssel". :)
Selv om vi bruker journal på norsk også, er XO'en sin bruk mer "hva du har gjort i det siste", hvor jeg føler "dagbok" passer bedre, av mye de samme grunnene som jeg foretrekker "lek" over "aktivitet".
"journal" vert litt teknisk på norsk, ja. alternativet er "loggbok", men det er ikkje så mykje betre. eg har ikkje sett XO-grensesnittet, men "dagbok" verkar fornuftig for meg.
Den har både "Journal" som er veldig viktig konsept (tar over for filsystemet totalt, alt er aktiviteter sortert i tid) og i tillegg en "Log" syssel som går mer på tekniske logger, så loggbok kan fort bli forvirrende.