Hva er status med datoformat i norsk localer?
På Debian sid ser det likedan ut som for to år siden. Dvs. strftime med D_FMT gir på bokmål '14-02-2005', på nynorsk '14. feb 2005'. På amerikansk engelsk, tysk og svensk gir D_FMT henholdsvis '02/14/2005', '14.02.2005' og '2005-02-14'. Dette som en indikasjon på hvordan formatkoden blir brukt på andre språk.
Så lenge månedsnavn ikke skal være med, er det ingen grunn til at bokmål og nynorsk skal være forskjellig. Er det noen grunn til å ikke bruke '14.02.2005', slik som Windows?
T_FMT gir på bokmål '19.10.36', på nynorsk 'kl 19.12 CET'. Jeg ville vente '19:10:36' for begge. Med kolon, likedan som windows.
en_US, de_DE og sv_SE har henholdsvis '07:18:41 PM', '19:17:59' og '19.16.41'.
Opprinnelsen til det nynorske localet ser ut til å være et IBM-laboratorium i Japan:
source "IBM Globalization Center of Competency, Yamato Software Laboratory" address "1623-14, Shimotsuruma, Yamato-shi, Kanagawa-ken, 242-8502, Japan"
Det er mye mer som galt med localene. Men hva med å gjøre de letteste tingene først?
Det fins en bug i skolelinux bugzilla: http://bugs.skulelinux.no/show_bug.cgi?id=102
Jon Kåre