On Fri, 2005-06-17 at 13:02 +0200, Axel Bojer wrote:
fredag 17. juni 2005, 12:56, skrev Petter Reinholdtsen:
[Axel Bojer]
Høres helt søkt ut synes jeg :-)
I motsetning til flamewar, mener du?
Da måtte det i såfall vært flammekrig, det blir litt mindre søkt, men fortsatt ikke like umiddelbart forståelig som «nettkrangel», jeg synes det bør telle mest, at det er lett også for utenforstående å straks være «med»:-)
Et hvert fagmiljø med respekt for seg selv har sin egen slang, som utenforstående _ikke_ forstår uten videre. Hvis vi hadde en slangordliste, kunne man droppe noen av forslagene dit. Det ville mange av forslagsgiverne være fornøyd med, tror jeg.
Slangordlisten ville selvsagt være beregnet på prosa, og ikke oversetting av GUI. Derfra vil man kunne hente krydder som «også kalt ...» i håndbøkenes fotnoter.
Jo færre spesialord jo bedre synes nå jeg. Fagordfantasien har gått for langt synes jeg, ingen har oversikt over *alle* ordene. Nok om det :-)
Hvor er moroa i dét, da? Vi trenger saklige anbefalte oversettelser som det er meningen å bruke i knapper, dialoger og menyer. Men det er også andre sammenhenger hvor fornorsking er ønskelig hvor man ikke er avhengig av at ordet alene er selvforklarende for Hvermannsen.