mandag 23. januar 2006, 15:57, skrev Håkon Løvdal:
On 1/23/06, Petter Reinholdtsen pere@hungry.com wrote:
[Axel Bojer]
Begge stavemåtene er gyldige, og del av samme bøyningsregel. Eneste regel er (som med valget boka eller boken osv) at man er konsekvent innen samme tekst på samme ord. Dermed er det en viss berettigelse i skråstreken, når man først har valgt den ene formen så bør man holde seg til den. Men vi kan forøvrig velge et annet skilletegn om dette gjør saken tydeligere. Bokmålsordboka bruker «eller», er det bedre?
OK, da forstår jeg. Jeg tror skråstrek blir forvirrende, i alle fall. 'eller' er greit for meg.
Eller bør da skrives med store bokstaver for å indikere at ordet har en formell betydning, f.eks "slott, slottet, slott, slotta ELLER slottene".
Litt usikker på om jeg synes det, men kanskje ...
Mvh Axel