fredag 10. januar 2003, 14:55, skrev ketil V.: | fredag 10. januar 2003, 10:08, skrev Axel Bojer: | | Har skrevet en artikkel som jeg gjerne vil ha tilbakemeldinger på. | | Artikkelen er skrevet for steinerskolelærere/antroposofer, og jeg skal | | prøve om f.eks tidsskriftet «steinerskolen» vil ta det inn. Kanskje jeg | | kan overtale dem til å få bruke det selv også :-) Iallefall har jeg lagt | | dette ut her: | | | | http://bojer.no/linux/aapen%20kildekode%20i%20skolen.html | | | | Spesielt interessert er jeg selvfølgelig i rene faktafeil eller | | korrigeringer. Området jeg behandler er stort, og det er nok mange | | fallgruber ... Dessuten er jeg ikke utdannet i dette ;-) | | Eventuelle språklige innspill mottas også med takk! | | | | mvh Axel Bojer | | Du har et sprang fra 70 - tallets unix til Linux. I denne perioden er det | to ting jeg synes er viktig: | | 1: Den klonen av CP/M-86 som IBM fikk laget (blant annet for å unngå å | betale rettighetshaverne til CP/M), som kalles DOS, 1.1 kom til norge i | 80 eller 81, synes jeg å huske | | 2: Den klonen av brukergrensesnittet til Macintosh som Microsoft laget, | Windows. | | En av grunnen til at Windows - grensesnittet ikke fikk utseendet skikkelig | før Win95 var en rettighetskrangel mellom de som hadde vært fremsynte nok | til å patentere dét å ha ikoner direkte på skjermbakgrunnen, og Microsoft. | | Slike rettighetskrangler som det var mot Microsoft før, har Microsoft selv | kjørt mot de som nå vil følge Microsofts tradisjoner om å "titte over | skulderen". Derfor har det vært rettssaker i USA om opphavsrettighetene til | navnet Windows (se www.lindows.com), og Microsoft har patentbeskyttet mange | deler av fildefinisjonene side (for eksempel deler av hvordan et WordXP - | dokument skal se ut når det er lagret på harddisken) for å unngå | konkurranse.
Skal se på det; vil ikke artikkelen skal bli så *veldig* mye lengre heller. (den fyller 7 A4 sider med godt med luft nå), men kanskje et par linjer holder ...