* Petter Reinholdtsen pere@hungry.com [2003-12-14 23:50:58 +0100]:
[Gaute Hvoslef Kvalnes]
«author»: Av ein eller annan grunn er det vanleg å kalla programmeraren for «forfattar». Eg stemmer for «utviklar» i staden.
Det var da svært til omdiktning av oversettelser.
En programmør forfatter kildekode som omformes til programmer. Jeg synes det er helt naturlig å kalle skaperen av verket for forfatter.
^^^^^^
Hva med «skaper» da?
En forfatter har opphavsrett til sine bokverk, slik en programmør har opphavsrett til sine kildekodeverk. En programmør er derfor slik en forfatter.
«opphavsrettshaver» blir litt tungt... ;)
eivind