fredag 8. oktober 2004, 15:05, skrev Hans F. Nordhaug:
Jeg synes også skillet mellom Text Editor og Word Processor er viktig, men for folk som ikke programmerer er skillet uklart. Dette kommer også frem av følgende fra "The Free On-line Dictionary of Computing":
text editor
<tool, text> A utility program for creating and modifying {text files}. This differs from a {word processor} in that the word processors often embed special control codes or {escape sequences} in the file to control formatting.word processor
<text, tool> A program used to create and print (chiefly textual) documents that might otherwise be prepared on a typewriter. The key advantage of word processor is its ability to make changes easily, such as correcting spelling, changing margins, or adding, deleting, and relocating entire blocks of text. Once created, the document can be printed quickly and accurately and saved for later modifications. Today most popular word processors, such as {Microsoft Word}, offer a much greater range of facilities than the first such programs.Kanskje vi trenger et nytt ord for "text editor"? Jeg kommer bare på "rentekstbehandler" som kanskje ikke er så bra.
Hans
De tre av oss som sitter her nede på AFK mener (fortsatt) at *om* man vil ha et skille, så er ikke de orda som er nevnt her til nå særlig forståelige for folk flest. Vi foreslår «enkel/avansert tekstbehandler» i de tilfeller der dette skillet er viktig, i andre tilfeller bør alle de tre orda kunne brukes synonymt, fordi dette er vanlig praksis (jfr: språkbrukerne bestemmer over språket).
-Axel