Her har jeg klippa og limt litt fra ulike kommentarer:
Fra Jon Grepstad: (klipp...)
Eg vil foreslå Verdsveven, som blir brukt i offentlege dokument ein del og i lærebøker. Det er nok mindre i bruk munnleg.
enig, det er et flott ord ("verdensveven" på bokmål)
Fra Eivind:
Vindusstyrer er vel også ganske vanlig? Vindussjef er også ganske vanlig, og etter min mening den flotteste oversettelsen...
Synes disse hørs flotte ut i og for seg, men må si jeg aldri har verken hørt eller lest dem. Derimot har jeg sett vindusbehandler ganske ofte (windows), og dette er vel et innarbeidet begrep. Det er vel fint å ta hensyn til hvilke ord som alt er innarbeidet. Vindusstyrer synes jeg er bedre enn vindussjef (sjef er lite norsk, og sammensetningen blir litt morsom).
Gunhild skrev:
Jeg har vært borti uttrykket heis om den vertikale, som jeg synes var et bra uttrykk. Den egner seg kanskje ikke om den sidelengse versjonen.
"heis" er lite intuitivt, man forestiller seg da (iallefall gjør jeg det) at noe er inne i en heis, men dette skjer på en flate. Dessuten er ordet "rullefelt" innarbeidet (se over).
Fra Gustav Foseid:
Hack tror jeg er bortimot uoversettelige.
(klipp...)
Vekk med det fra ordlista, er mitt forslag.
støttes. (Eller har noen en god formulering, ev. flere, å sette inn her?)
Axel
------------------------------------------------------------ Få din egen @start.no-adresse gratis på http://www.start.no/