On 13.06.2018 20:11, Thomas Gramstad wrote:
On Fri, 8 Jun 2018, Karl Ove Hufthammer wrote:
Thomas Gramstad skreiv 05. juni 2018 00:32:
Per idag er vi flere i styret som administrerer lister på serveren, og NUUG har også en egen driftsgruppe som er behjelpelig ved tekniske problemer.
Det er nok driftsgruppa som er det avgjerande her. Kven som er listeadministratorar er (bør iallfall vera) noko me sjølve kan velja. Eg er sjølv listadministrator for i18n-no, i18n-nn og i18n-nb i dag, og kan godt vera det for den nye lista også. Men listeadministratorar modererer berre meldingar og kan endra innstillingane for listene; dei styrer ikkje det tekniske. (Me har fleire listeadministratorar for i18n-no-lista i dag, men ingen av dei kan gjera noko dersom lista sluttar å fungera.)
Creative Commons Norge (som jeg leder) er også interessert i å bidra til å fremme friprog-oversettinger.
Vi har allerede en stund hatt vårt eget oversettingsprosjekt som man kan finne her: https://creativecommons.no/ord_ennb
I tillegg eier vi dette domenet: http://www.i18n.no/
Det ble anskaffet for å forsøke å få til et felles oversettingsprosjekt blant dem som arbeider med fri programvare og fri kultur -- men jeg klarte aldri å få de rette personene i tale, slik at det foreløpig ligger ubrukt.
Dersom de som i dag driver aktiviteten langs fellesordlistene kunne tenke seg å gå fra å vedlikeholde flate tekstfiler til å vedlikeholde termer i en termdatabase, så er Creative Commons Norge og jeg åpen for å samarbeide. Da kan folk fra oversettermiljøet få administrator-rettigheter til denne termdatabasen.
Fordelene med å bruke et CMS og en termdatabase er blant annet at administrasjon kan gjøres vha. en nettleser og et grafisk grenseenitt, og ikke via et kommndolinjegrensesnitt på en GNU/Linux boks.
I stedet for epost-lister (som i dag) kan diskusjon om termer i stedet (for eksempel) foregå i et web-forum, der hver "term" kan ha sin egen tråd. Dette tror jeg vil mer oversiktlig og enkelere enn å måtte grave i mailman-arkiver for å finne tilbake til diskusjonen omkring en bestemt term.
Dette er altså kun et tilbud fra Creative Commons sin side. Dere bestemmer selvsagt selv hvordan dere ønsker å forvalte språklistene og diskusjonen omkring nye og gamle termer. Ønsker dere å samarbeide omkring dette, så foreslår jeg at dere oppnevner noen personer som kan jobbe sammen med oss om en omforent spesifikasjon som omfatter ønsket funksjonalitet og formater.