Den 02.09.2015 07.38, skrev Petter Reinholdtsen:
[Sigmund Hansen]
Jeg lurer på om dette er avleveringspliktig.
Jeg tror den er avleveringspliktig, i hvert fall den norskspråklige boken.
Du skriver om det som om det skulle være et problem, mens jeg ser det mer som en fordel at boka kommer inn i bokdatabasen der. Håper dog jeg får noen til å sponse kostnaden med de eksemplarere, som antagelig kommer på nesten 1000,-, og planlegger deretter stikke innom nasjonalbiblioteket med en liten bunke når boka er klar.
Jeg nevnte det mer fordi jeg mener at en utenlandsk publikasjonstjeneste kan være problematisk i og med at de ikke har tatt spesielle hensyn til norsk lov, og at du da må ta ansvar for dette selv. Jeg antar at valget falt på lulu og ikke en norsk distributør av økonomiske årsaker, og da kan det hende at du ser på avleveringsplikten som et problem, siden det er en utgiftspost på noe som sannsynligvis er noe du ikke hadde tenkt å bruke penger på å tilby andre. Å få dekt eksemplarene kan jo gjøres ved kronerulling eller ved å sette et lite tillegg i prisen på boka for å dekke utgiftene, og så kan du gi et eventuelt overskudd til en veldedig organisasjon (da må det også tas hensyn til om denne inntjeningen stiller noen krav mtp. loven).
- Sigmund