On Mon, 23 Sep 2002, Axel Bojer wrote:
Herman Robak hermanr@student.matnat.uio.no:
On Mon, 23 Sep 2002, Axel Bojer wrote:
PC-card er så vidt jeg vet et synonym for PCMCIA, eller en understandard av PCMCIA.
Jo, det mente jeg også
Da skriver jeg: «PCMCIA-card» = «PCMCIA-kort» «PC-card» = «PC-kort» ev. også: «PCI-card» = «PCI-kort»?
PC-card er ikke det samme som PC-kort. Du tenker kanskje på «utvidelseskort», som er den generelle betegnelsen på kort du stikker i PC-en?
? Da har jeg tatt helt feil her. Med PC-kort mente jeg noe i retning av PCMCIA- kort; en kortform av det. «Utvidelseskort» er vel noe inni PC-en )minnebrikker og den slags)? Kalles det PC-korrt mener du?
Nei. PC-kort er vel lite brukt i faglige sammenhenger. For meg klinger det som en helt vag sekkebetegnelse: Kort som hører til PC-er.
«PC card» bør heller oversettes med PCMCIA enn PC-kort. Mener jeg. De forekomstene av «PC card» jeg fant etter et par kvikke søk, tydet på at «PC card» brukes omtrent synonymt med «PCMCIA».
Noen som vet?