[Trond Trosterud]
Verre er det at summen blir 1,1. Og her oppfordrar eg folk med betre pengepsykologisk bakgrunn å seie noko. Vil denne summen vere så stor at vi får "nei" frå starten av? Problemet med han er at sjølve timetalet (813 timer + 50 % sjekk) ssv. er det mest realistiske vi har så langt, men timeprisen på 750,- framleis er henta frå ei anna verd enn vår. Marknadspris, ja, så for den summen Får Vi Jobben Gjort, men med eit avskrekkande resultat.
Bør vi mekke på noko for å få summen under 1,0 mill, slik at talet dermed ser litt kortare ut?
a. ved å endre timebeløpet? b. ved å ta ut ein vilkårleg del av timane og seie at "desse er dugnad"?
Synspunkt?
Jeg synes ingen av alternativene er gode. Vi bør ikke skjule prisen på arbeidet, og vi bør ikke legge skjul på hvor mye arbeide som faktisk må gjøres.
Det vi heller bør gjøre er å klargjøre at summen er totalen for alt arbeidet. Hvis vi får mindre, så blir det mindre gjort. Det bør antagelig også legges ved en kalkyle for hva som er nødvendige utgifter for i det hele tatt å komme igang (jeg antar litt administrasjon, og den tekniske tilpassingen samt noen basepakker), og hva som er variable utgifter. Dermed gis sametinget et valg om hvor mye de ønsker å støtte Skolelinux med, og de vet at det er også fornuft i å gi mindre en 1.1 mill hvis de synes det er ønskelig.