-----Opprinnelig melding----- Fra: Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no Sendt: onsdag 17. juli 2019 17:24 Til: Frode Nilsen frode@sticos.no; i18n-no@lister.ping.uio.no Emne: Re: [i18n-no] Flere ord til fellesordlista
On Wed, 2019-07-17 at 05:51 +0000, Frode Nilsen wrote:
Ja, tjeneste og bakgrunnsprosess er to forskjellige ting.
En daemon, derimot, er en bakgrunnsprosess.
det stemmer, men ikkje alle bakgrunnsprosessar er daemonar.
Riktig det, men blir litt tungvindt å kalle det 'bakgrunnsprosess uten sesjon(skontroll)'. Da får vi heller beholdet ordet daemon som er navnet dette har fått. I Unix vel og merke, på Windows heter det service, dvs. tjeneste, og da er forvirringen total ...
-----Opprinnelig melding----- Fra: i18n-no-bounces@lister.ping.uio.no i18n-no-bounces@lister.ping.uio.no På vegne av Kjetil Torgrim Homme Sendt: tirsdag 16. juli 2019 17:42 Til: Thomas Gramstad thomas.gramstad@ub.uio.no; i18n-no@lister.ping.uio.no Emne: Re: [i18n-no] Flere ord til fellesordlista
On Tue, 2019-07-16 at 17:29 +0200, Thomas Gramstad wrote: Tjeneste er veldig vagt og flertydig i den sammenhengen. Bakgrunnsprosess er tydelig, forståelig og innarbeidet.
bakgrunnsprosess er då noko heilt anna.
bash$ dette_er_ein_bakgrunnsprosess & [1] 17863
teneste er slik eg ser det (potensielt) ei samling med tenesteprosessar, kan vere fleire ulike binærar, slik som f.eks. Postfix-tenesta som består av master, pickup og qmgr (og potensielt fleire).
-- venleg helsing, Kjetil T.
-frode