Eivind Tagseth:
I følge ordlista er dessuten ikke "leser" en oversettelse av "browser". "Hurtigsøker" ville kanskje være et bedre alternativ?«leser» er da vel en grei oversettelse av «browser» i de fleste tilfeller?
Dette er snakk om menyen "Quick Borwser" i K-menyen. Det er ikke snakk om noen nettleser e.l. "Hurtigtilgang" kan også være et alternativ her. Jeg synes det blir rart å si at man leser hjemmekatalogen sin (selv om man kan "browse a directory" blir det feil å "lese en katalog", synes jeg).
Det er da ingen som snakker om «nettsøkere»?
Nei, men browser kan ha flere oversettelser. Jeg mener det blir feil å si at en meny som gir deg tilgang til filene på hjemmekatalogen din er en "leser".
«Hurtigsøker» høres ut som noe du får fram når du trykker ^F...
Ja, og dette ligner da litt, gjør det ikke?