Men altså jeg oppfatter dette nå slik: Konsoll=kommandolinje uten X
Nei, et konsoll kan like gjerne kjøre i et X-vindu.
Skall=kommandolinje (med og uten X).
Skallet er mye mere enn en kommandolinje. Kommandolinjen oppfatter jeg som en setning bestående av kombinasjoner av kommandoer. Et "shell-script" er en kommandolinjefil, eller en kommandofil for å forkorte det litt.
Husker i farten ikke om det er slik i Linux, men i andre Unix-dialekter kan det være et menyvalg både for "consol" og "terminal". Hvis du slår det sammen klarer du ikke å skille på de to. De har også forskjellig funksjonalitet, funksjonalitet som det kan være viktig for brukeren å kjenne til å forstå hvor han/hun finner når han/hun f.eks skal set etter feilemeldinger fra systemet. Du kan godt kalle begrepene gammeldagse, men i så tilfelle må du finne på nye, forskjellige, ord slik at du kan skille de funksjonelt. Det er også slik at Unix har en lang historie med mange interessante og morsomme historier og betydninger bak navnene. Med en slik forflating tar du bort dette og gjør den norske versjonen historieløs. Når folk har problemer med å forstå forskjellene er det ikke språket du skal angripe, men funksjonaliteten rundt (gjerne det grafiske brukergrensesnittet) eller mangel på sådan som kanskje er en av grunnene til at Linux ikke har fått samme utbredelse på pulten som Windows og Macintosh. Folk flest bør, ideelt sett, aldri ha behov for å bruke kommandolinje, skall, terminal eller konsoll. For oss som trenger dette er det utrolig iriterende å bli pådyttet en oversettelse som utvisker de viktige forskjellene.
Xterm og desslike har noen ekstrafunksjoner som ligger i knapper, menyer, vindu som kan endre størrelse osv, og gir et slags «skall til skallet» men
«innmaten»
utfører samme funskjon, og er vel -normalt- bash i begge tilfeller eller?
Det kan være bash (selv om en del administratorer vil velge å benytte sh i stedenfor bash i konsollet) i begge tilfeller men nei, innmaten er ikke helt den samme. Se over og mitt opprinnelige innlegg.
X var en naturlig utvidelse av Unix som gav et grafisk brukergrensesnitt. Begrenset til Xterm kan man kanskje si at det er et grafisk skall utennpå skallet, utenpå OS-kjernen (kernel).
I operativsystemet, med et grafisk brukergrensesnitt, er konsollet ett vindu (til forveksling likt et terminalvindu) med et skall.
Arne