On Mon, Jul 30, 2007 at 11:12:02AM +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
- Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org [2007-07-16]:
Kolbjørn Stuestøl:
Hei liste Har vore utan Internett noen dagar, difor litt forseinka innlegg. Eg har lagt ut eit forslag til verktøynamn og snarvegtastar for GIMP på http://home.online.no/~kol-stue/gimp/snarveg.html Kanskje eit grunnlag for ein eventuell diskusjon?
Mine forslag:
[kutt]
Skalér --> Skaler (Kor får folk det frå at det skal vera aksentar? Det skal *aldri* vera aksentar i imperativ på norsk, verken på bokmål eller på nynorsk: http://www.sprakrad.no/Raad/Spoersmaal_og_svar/#imperativ)
Fordi vi ikke vet bedre, og fordi det virker naturlig slik at man kan skille mellom presens (av "leve") og imperativ (av "levere"). Jada, konteksten gjør det som regel klart. Uansett, takk for informasjonen - jeg har sikkert gjort denne feilen noen ganger.
jeg synes det er synn om lesene, hvis det ikke brukes aksent. Det er mye lettere å lese med aksent, det forebygger misforståelser. Så vitt jeg vet er det altid mulig å bruke aksent til å markere trykk.
Hilsen keld