Trond Trosterud skrev:
Espen Talberg kirjoitti 23. nov. 2006 kello 15.30:
Jeg har lurt på dette selv et par ganger og jeg lurer egentlig fortsatt. Axel Bojer wrote:
Lurer jeg på om det skal være som over, altså at man manuelt må sette inn en tredje k? Det er iallfall slik det staves (enten musikkjenner eller musikk-kjenner).
Her er regelen: Samansette ord av typen CC-C (som i stress=situasjon, musikk=kjennar) følgjer desse to regelane: 1 Samansetjingar som resulterer i tre like konsonantar skal bli skrive med to: Stressituasjon, musikkjennar 2 Viss eit slikt samansett ord blir delt ved linjesklutt, skal det skrivast med tre konsonantar att: Stress- situasjon
Gode stavekontrollar implementerer desse reglane.
Det finst språk som ikkje har denne regelen, t.d. islandsk, der deltakar skrivast (omtrent) þótttakandur, altså med tre t-ar.
Dette er klart, og ikke noe problem :-) Spørsmålet vi hadde var ikke hva som er korrekt norsk, men hva som støttes/forventes av det verktøyet vi melder inn ordene i :-) Altså en av to: 1) Som TT skriver, og som er korrekt norsk 2) bare ved å sette deletegnet der de to ordleddene uten å endre ordet (ikke korrekt norsk, men mulig det er slik databasen forventer det?)
Jeg holder en knapp på 1), men vil helst være sikker :-)
Mvh Axel