torsdag 25. mars 2004, 15:47, skrev Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2004-03-25 15:30:38 +0100]:
En mer naturlig plass på det norske tastaturet er kanskje på z og x:
keycode 52 = z Z guillemotleft less keycode 53 = x X guillemotright greater
(skift ut less og greater med singlequotemark-ene, less og greater har du jo rett ved sidenav likevel):
(...)
Nei, ikke i det hele tatt, for der ligger « og » som jeg bruker _ofte_ :-)
Ja, så de får du når du trykker AltGr z og x. Så kan du få singlequote på Shift-AltGr z og x...
Ah. Beklager, jeg var litt for raskt der. Gjorde som du foreslo, og det gir jo mening siden de både er ledige (noe en ikke kan si om * og æ, dessverre) og på samme taster som vanlige hermetegn. så nå:
* Oppsummering: ----------------------- Shift+Alt Gr+z eller x gir henholdsvis ‘ og ’.
~$ cat .Xmodmap keycode 52 = z Z guillemotleft leftsinglequotemark keycode 53 = x X guillemotright rightsinglequotemark
gir «hermetegn i ‘hermetegn’» etter typografiske regler.
Takk så mye for all hjelp :-)
Legger inn dette i retningslinjene så vi har det dokumentert :-)
Mvh Axel