fredag 16 august 2002, 22:08, skrev Tony Earnshaw:
Jeg vil ha garanti at, hvis jeg installerer en OOo format 60MB+ binærfil, at det ikke blir konflikt med det som jeg alt har.
Jeg oppleve dette som en henvendelse som et avvik med krav og forutsetninger som er gitt av Akershus fylkeskommune når de har frigitt oversettelsene i OpenOffice.org versjon 1.0.1:
Akershus fylkeskommune ber om at filene som ligger her ikke blir spredd videre. Programmet kan brukes fritt, men oversettelsen må ikke presenteres som et ferdig produkt. Oversettelsen er Akershus fylkeskommunes eiendom inntil den blir frigitt for allmenn bruk. http://developer.skolelinux.no/~gautehk/openoffice/
Kravet bryter også med arbeidsmåten til Skolelinux-prosjektet:
Det er fullt mulig å legge til andre programmer enn prosjektet har valgt å _starte_ med, men det forutsettes at du da bidrar til å gjøre det, eventuelt argumentere godt for det, framfor å pålegge noe det. http://developer.skolelinux.no/info/prosjektet/innlegg/gjoerokrati.txt
Jeg har forståelse for at du kan ha problemer med ditt Red Hat-system. Vi distribuerer OpenOffice.org fortrinnsvis for Debian-Linux eller Windows. I tillegg er OpenOffice.org lagt ut for alle andre Linux-distribusjoner i et "all round"-format. Dette er ikke pakket i noe standard pakkeformat som f.eks. RPM eller DEB. Det tar rundt 3 minutter å installere OpenOffice versjon 1.0.1 på en Skolelinux-maskin. Man unngår systemkræsj og alt virker selv om OpenOffice.org skulle havne "over" en eldre utgave. Med enkle grep kan man reinstallere en eldre utgave, og ingenting kræsjer.
Når det er sagt har vi ingen garantier for at dette skal virke. Det er _ingen_ andre programvarefirma som gir garantier heller. Det gis ikke garantier fra proprietære programvareleverandører i den lukkede del av programvareindustrien. F.eks. Microsoft gir ingen garantier når man betaler i dyre dommer for Microsoft Office eller Windows XP. Microsoft med flere har fått med seg amerikanske lovgivere på at de slipper garantiansvaret som gjelder alle andre tekniske bransjer som f.eks. flyindustrien, byggebransjen eller elektrobransjen. Proprietære leverandører slipper å rette feil og mangler. Kundene får ikke pengene igjen eller prisavslag ved feil og mangler.
Men med Linux og OpenOffice.org man heller ingen garantier. Men man har rett til å utbedre mangler ved systemet, eller lage det bedre. Dette er mulig fordi man i kontrakter og ved praksis garanterer at _du_ kan forbedre systemet, og du er forpliktet til å dele forbedringene med alle andre om du videredistribuerer løsningen. Som en forutsetning må man jobbe smartere enn å peke på hva andre skal gjøre for deg. Da blir til slutt alle sittende på gjerdet fullstendig passivisert med en finger pekende ut på andre. Man glemmer elegant at man ved å peke på andre har tre fingre pekende på seg selv. Derfor jobber Skolelinux-prosjektet på en gjørokratisk måte. Dyktige folk er vår garanti framfor dyre produktselgere som bruker din datamaskin som utstillingsplass for programvare uten garanti, eller mulighet til å ta i bruk forbedringer.
Siden du har valgt RedHat framfor Debian, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med personer som har pakket OpenOffice som RPM-pakke. Det er ikke oss. Sannsynligvis vil dem umiddelbart be deg om å lese manualen til rpm. Ved å lese den vil man finne et parameter som gir muligheten for å plassere hele systemet i en annen katalog, og teste ut dette uten konflikter mellom eldre og nyere utgave.
Når du har fått oppskriften vi jobber etter, og den er enkel, så håper jeg du klarer å motivere noen i RedHat-miljøet for å finne ut av det du mangler. Når du har funnet ut av det, håper jeg du garanterer oss at du vil dele løsningen og de gode nyhetene med oss. På den måten blir også du en garantist for at vi får et bedre system i nær framtid.
- Knut