Eg har i dag lagt ut ei førebels bokmålsutgåve av OpenOffice.org på <URL: http://developer.skulelinux.no/~gautehk/openoffice/ >. Pakkane er lagde ut for testføremål, og Akershus fylkeskommune ber pent om at dei ikkje vert distribuerte fritt.
Nytt no er ein Windows-pakke som fungerer og ein Linux-pakke som kanskje fungerer på andre distribusjonar enn Debian/Skulelinux. Linux-pakken brukar OOo sitt eige installasjonssystem, og bør verka overalt. Det ville vore fint om nokon kunne testa den.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
fre, 2002-08-16 kl. 12:33 skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Nytt no er ein Windows-pakke som fungerer og ein Linux-pakke som kanskje fungerer på andre distribusjonar enn Debian/Skulelinux. Linux-pakken brukar OOo sitt eige installasjonssystem, og bør verka overalt. Det ville vore fint om nokon kunne testa den.
Skulle gjerne gjort det no i helg. No brukar eg amerikansk-engelsk OOo 1.0.0 mest til daglegs. Då eg tidlegare prova det danske ved sida av det engelske, øydela det danske heile den engelske greia (dei bruka same konfigfilane). Kan eg ha det norske ved sida av det engelske? Eg har berre den eine maskinen til båe to :-)
Best,
Tonni
fredag 16 august 2002, 19:02, skrev Tony Earnshaw:
Då eg tidlegare prova det danske ved sida av det engelske, øydela det danske heile den engelske greia (dei bruka same konfigfilane). Kan eg ha det norske ved sida av det engelske? Eg har berre den eine maskinen til båe to :-)
På windows: Avinstaller først, så installer OpenOffice.org versjon 1.0.1.
I debian kræsjer det ikke, men ved å sette f.eks. 'export LANG=en_GB' blir kommer rekke menyelement på engelsk og andre på norsk. Ved å sette 'export LANG=nb_NO' før oppstart av 'openoffice', så virker alt som Gaute & Co har oversatt til bokmål.
- K
fre, 2002-08-16 kl. 19:45 skrev Knut Yrvin:
På windows: Avinstaller først, så installer OpenOffice.org versjon 1.0.1.
Dette er Red Hat Linux. Jeg kommer, dessverre, *ikke* til å avinstallere det som jeg har erfart som stabil og som jeg er er helt avhengig av. 1.0.1 har ikke så mange forbedringer overfor 1.0.0 at det er verdt bryderiet med en ominstallasjon.
I debian kræsjer det ikke, men ved å sette f.eks. 'export LANG=en_GB' blir kommer rekke menyelement på engelsk og andre på norsk. Ved å sette 'export LANG=nb_NO' før oppstart av 'openoffice', så virker alt som Gaute & Co har oversatt til bokmål.
Nei, det går ikke. Du har opplagt ikke hatt de samme ellendige erfaringene, og skjønner heller ikke hva installasjonen av noe som ennå absolutt ikke hører til det som man kunne kalle for "verdens mest stabil", kan føre til av skjebnesvange følger.
Gjentar: konfigfilene med den forrige tvillingsinstallasjon ble installert i samme arkivene. Resultatet var til å sp# av og kostet mange timers arbeide for å rette opp det hele.
Jeg vil ha garanti at, hvis jeg installerer en OOo format 60MB+ binærfil, at det ikke blir konflikt med det som jeg alt har.
Likevel, takk til en som jobber til sent på en fredagskveld :-)
Best,
Tonni
fredag 16 august 2002, 22:08, skrev Tony Earnshaw:
Jeg vil ha garanti at, hvis jeg installerer en OOo format 60MB+ binærfil, at det ikke blir konflikt med det som jeg alt har.
Jeg oppleve dette som en henvendelse som et avvik med krav og forutsetninger som er gitt av Akershus fylkeskommune når de har frigitt oversettelsene i OpenOffice.org versjon 1.0.1:
Akershus fylkeskommune ber om at filene som ligger her ikke blir spredd videre. Programmet kan brukes fritt, men oversettelsen må ikke presenteres som et ferdig produkt. Oversettelsen er Akershus fylkeskommunes eiendom inntil den blir frigitt for allmenn bruk. http://developer.skolelinux.no/~gautehk/openoffice/
Kravet bryter også med arbeidsmåten til Skolelinux-prosjektet:
Det er fullt mulig å legge til andre programmer enn prosjektet har valgt å _starte_ med, men det forutsettes at du da bidrar til å gjøre det, eventuelt argumentere godt for det, framfor å pålegge noe det. http://developer.skolelinux.no/info/prosjektet/innlegg/gjoerokrati.txt
Jeg har forståelse for at du kan ha problemer med ditt Red Hat-system. Vi distribuerer OpenOffice.org fortrinnsvis for Debian-Linux eller Windows. I tillegg er OpenOffice.org lagt ut for alle andre Linux-distribusjoner i et "all round"-format. Dette er ikke pakket i noe standard pakkeformat som f.eks. RPM eller DEB. Det tar rundt 3 minutter å installere OpenOffice versjon 1.0.1 på en Skolelinux-maskin. Man unngår systemkræsj og alt virker selv om OpenOffice.org skulle havne "over" en eldre utgave. Med enkle grep kan man reinstallere en eldre utgave, og ingenting kræsjer.
Når det er sagt har vi ingen garantier for at dette skal virke. Det er _ingen_ andre programvarefirma som gir garantier heller. Det gis ikke garantier fra proprietære programvareleverandører i den lukkede del av programvareindustrien. F.eks. Microsoft gir ingen garantier når man betaler i dyre dommer for Microsoft Office eller Windows XP. Microsoft med flere har fått med seg amerikanske lovgivere på at de slipper garantiansvaret som gjelder alle andre tekniske bransjer som f.eks. flyindustrien, byggebransjen eller elektrobransjen. Proprietære leverandører slipper å rette feil og mangler. Kundene får ikke pengene igjen eller prisavslag ved feil og mangler.
Men med Linux og OpenOffice.org man heller ingen garantier. Men man har rett til å utbedre mangler ved systemet, eller lage det bedre. Dette er mulig fordi man i kontrakter og ved praksis garanterer at _du_ kan forbedre systemet, og du er forpliktet til å dele forbedringene med alle andre om du videredistribuerer løsningen. Som en forutsetning må man jobbe smartere enn å peke på hva andre skal gjøre for deg. Da blir til slutt alle sittende på gjerdet fullstendig passivisert med en finger pekende ut på andre. Man glemmer elegant at man ved å peke på andre har tre fingre pekende på seg selv. Derfor jobber Skolelinux-prosjektet på en gjørokratisk måte. Dyktige folk er vår garanti framfor dyre produktselgere som bruker din datamaskin som utstillingsplass for programvare uten garanti, eller mulighet til å ta i bruk forbedringer.
Siden du har valgt RedHat framfor Debian, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med personer som har pakket OpenOffice som RPM-pakke. Det er ikke oss. Sannsynligvis vil dem umiddelbart be deg om å lese manualen til rpm. Ved å lese den vil man finne et parameter som gir muligheten for å plassere hele systemet i en annen katalog, og teste ut dette uten konflikter mellom eldre og nyere utgave.
Når du har fått oppskriften vi jobber etter, og den er enkel, så håper jeg du klarer å motivere noen i RedHat-miljøet for å finne ut av det du mangler. Når du har funnet ut av det, håper jeg du garanterer oss at du vil dele løsningen og de gode nyhetene med oss. På den måten blir også du en garantist for at vi får et bedre system i nær framtid.
- Knut
lør, 2002-08-17 kl. 05:09 skrev Knut Yrvin:
Jeg vil ha garanti at, hvis jeg installerer en OOo format 60MB+ binærfil, at det ikke blir konflikt med det som jeg alt har.
Jeg oppleve dette som en henvendelse som et avvik med krav og forutsetninger som er gitt av Akershus fylkeskommune når de har frigitt oversettelsene i OpenOffice.org versjon 1.0.1:
Akershus fylkeskommune ber om at filene som ligger her ikke blir spredd videre. Programmet kan brukes fritt, men oversettelsen må ikke presenteres som et ferdig produkt. Oversettelsen er Akershus fylkeskommunes eiendom inntil den blir frigitt for allmenn bruk. http://developer.skolelinux.no/~gautehk/openoffice/
Ikke fare for det, iallefall. Det er nemlig ikke noen her i min daglige omgangskrets som vet å omgås norsk :-)
Når du har fått oppskriften vi jobber etter, og den er enkel, så håper jeg du klarer å motivere noen i RedHat-miljøet for å finne ut av det du mangler. Når du har funnet ut av det, håper jeg du garanterer oss at du vil dele løsningen og de gode nyhetene med oss. På den måten blir også du en garantist for at vi får et bedre system i nær framtid.
Takk for grei forklaring. Det har imidlertid ingenting med Red Hat å gjøre, i og for seg. M.a.o. jeg trenger ikke og vil helst ikke ha rpm'er. Det har å gjøre med hvor OOo-installasjonen (i motsetning til apt-get) setter ned konfigurasjonsfilene (gjerne i brukerens «home» arkiv) etter en basis '-net' installasjon, med påfølgende brukerinstallasjon. Og det vet Gaute, som har laget til OOo installasjonspakken.
Et alternativ for installasjonen kunne være, at man installerer den norske versjon som en annen bruker enn den engelske. Man kan nemlig selv velge OOo installasjonsarkivet for den grunnleggende '-net' installasjonen.
I tilfelle deler jeg selvfølgelig erfaringene med listen og holder det hele «i familien», d.v.s. sprer dem ikke videre til de engelsk/nederlandskspråklige OOo listene.
God helg,
Best,
Tonni
lørdag 17 august 2002, 08:37, skrev Tony Earnshaw:
Et alternativ for installasjonen kunne være, at man installerer den norske versjon som en annen bruker enn den engelske. Man kan nemlig selv velge OOo installasjonsarkivet for den grunnleggende '-net' installasjonen.
Flott! For meg ser det ut som om du har funnet en løsning, og det på egenhånd.
I tilfelle deler jeg selvfølgelig erfaringene med listen og holder det hele «i familien», d.v.s. sprer dem ikke videre til de engelsk/nederlandskspråklige OOo listene.
Som du selv skriver, dette har noe med oppsettfilene å gjøre i hjemmekatalogen. Når du etterlyser forbedringer ville det vært fint om du var nøye med:
1. nøyaktigheten av beskrivelsene av problemet 2. hva du ønsker å oppnå 3. hva du selv har funnet ut av problemet, og hvilken utgave av programvaren du bruker (både program, operativsystem, og programbiblioteker).
Videre bør du fortelle om dette er et installasjonsproblem, eller om det er tilpasninger etter installasjonen er gjennomført.
- K
lør, 2002-08-17 kl. 13:11 skrev Knut Yrvin:
- nøyaktigheten av beskrivelsene av problemet
- hva du ønsker å oppnå
- hva du selv har funnet ut av problemet, og hvilken
utgave av programvaren du bruker (både program, operativsystem, og programbiblioteker).
Detta etter +/- 7,5 timars nedlastingstid over avknipi 56k2 modemsamband (ca. 3.5Kb/s i røyndi).
Nummeri teke ovanfrå:
1: 'bzcat2 OOo_linux_nb_beta1.tar.bz2 | tar -xvf -'
.......
'cd ./OOo_linux_nb_beta1' './setup -net' ser: «glibc version: 2.2.4» ser: «/tmp/sv001.tmp/setup.bin: error while loading shared libraries: libstlport_gcc_3.0.so.4.5: cannot open shared object file: No such file or directory»;
Det samstavast - det finst ikkje noko bibliotek som heiter det, vel er det eit bibliotek hjå 1.0.0 som heiter «libstlport_gcc.so» og som må vera med i denne versjonen (kjelde setup.ins).
2: Installera i det heile;
3: Kva eg sjølv har funni ut, er at installasjonen ikkje er testa i førevegen, på ikkje-Debian Linux; d.v.s. ikkje på Red Hat, ikkje på Mandrake, ikkje på SuSE o.s.b., o.s.b.;
3.1: sjå ovanføre;
3.2: - Red Hat Linux 7.2 med mange tillempingar, m.a. glibc/libc og libm 2.2.4;
- gcc 3.04 (sjølv om eg òg har 2.96 og kan kopla sistnemde inn om eg vil og i røyndi freista det og - likevel utan at det lukkadast); (alle ovanståande føredømer stemmer forresten med gjeldande RH 7.3 bibliotek);
- Gnome 1.4. XFree86 4.2.0.
For mi eigi reikning: programbiblioteki skal ikkje ha noko helst å gjera med detta. OOo for Linux brukar innebyggt programbibliotek som verkar heilt uavhengeg av operativsystemet (kjelda er discuss@openoffice.org, som eg har vore med på sidan tidleg ifjor).
Eg har sjølv installert 638*, 642D og 1.0.0 en_US på ulike RH versjonar (6.2, 7.0, 7.1 og 7.2), samt 1.0.0 da_DK på RH 7.2, og maskinar, utan at eg ein einaste gong har røynt noko slikt.
Best,
Tonni __
Tony Earnshaw
The usefulness of RTFM is vastly overrated.
e-post: tonni@billy.demon.nl www: http://www.billy.demon.nl gpg public key: http://www.billy.demon.nl/tonni.armor
Telefoon: (+31) (0)172 530428 Mobiel: (+31) (0)6 51153356
GPG Fingerprint = 3924 6BF8 A755 DE1A 4AD6 FA2B F7D7 6051 3BE7 B981 3BE7B981
søndag 18 august 2002, 00:10, skrev Tony Earnshaw:
libraries: libstlport_gcc_3.0.so.4.5: cannot open shared object file: No such file or directory»;
Det samstavast - det finst ikkje noko bibliotek som heiter det, vel er det eit bibliotek hjå 1.0.0 som heiter «libstlport_gcc.so» og som må vera med i denne versjonen (kjelde setup.ins).
libstlport4.5gcc3 forutsettes for installasjon av OpenOffice 1.0.1 på Debian. Har du forsøkt tilsvarende bibliotek for RedHat? http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=STLport
- K
Tony Earnshaw tonni@billy.demon.nl writes:
'./setup -net' ser: «glibc version: 2.2.4» ser: «/tmp/sv001.tmp/setup.bin: error while loading sharedlibraries: libstlport_gcc_3.0.so.4.5: cannot open shared object file: No such file or directory»;
Det samstavast - det finst ikkje noko bibliotek som heiter det, vel er det eit bibliotek hjå 1.0.0 som heiter «libstlport_gcc.so» og som må vera med i denne versjonen (kjelde setup.ins).
Det var det eg kanskje tenkte. Dette biblioteket finst som eigen pakke frå dei som utviklar Debian-pakkane av OpenOffice.org.
3: Kva eg sjølv har funni ut, er at installasjonen ikkje er testa i førevegen, på ikkje-Debian Linux; d.v.s. ikkje på Red Hat, ikkje på Mandrake, ikkje på SuSE o.s.b., o.s.b.;
Heilt rett. Den generelle Linux-pakken er berre eit biprodukt frå laginga av Debian-pakken. Eg veit ikkje kva for akrobatikk som krevst for å få den libstlport-saken på plass, men det bør vera alt som trengst. Innsatsen vår er førebels konsentrert om Debian og Windows. Andre får anten klara seg sjølv, eller venta til omsetjinga er ferdig og kjem med i OpenOffice.org sentralt.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
søn, 2002-08-18 kl. 00:10 skrev Tony Earnshaw:
3: Kva eg sjølv har funni ut, er at installasjonen ikkje er testa i førevegen, på ikkje-Debian Linux; d.v.s. ikkje på Red Hat, ikkje på Mandrake, ikkje på SuSE o.s.b., o.s.b.;
Gløymde å melda at kernel er sjølvkompilert kernel.org 2.4.18 med ACPI, men det gjer ikkje frå eller til.
Greidde å installera med ymse fiksfakeri, men brukaren kan ikkje starta opp programmet. Grunnen er, etter det eg har kunne etterspora, at biblioteki ikkje er som dei burde vera.
Detta er det som eg gjorde, svært kortfatta:
cp /opt/OpenOffice.org1.0/program/libstlport_gcc.so /tmp/libstlport_gcc_3.0.so.4.5 cd /u/uxinstl/openoffice/OOo_linux_nb_beta1 ./setup /net
# Installasjonen held fram no, lagar til arkiv: /tmp/sv001.tmp men finn # likevel det ovanførenemnte biblioteket, som jo ikkje burde vera til
# Utfører installasjonen
# Vel /opt/OpenOffice.org1.0.1 som installosjonsmappe
# Held fram med å installera. Gjev feilmeldingi "En feil oppsto ved # kopiering av fila libstlport_gcc.so til /opt/OpenOffice.org1.0.1"
# Kopier /tmp/libstlport_gcc_3.0.so.4.5 til # /tmp/sv001.tmp/libstlport_gcc.so medan han held på med feilmeldingi
# Vel "Prøv pånytt"
# Held fram med installeringi
# "Klarte ikke å registrere komponenten libucpchelp1.so" # Ho finnst ikkje til i /tmp/sv001.tmp # Kopier henne frå den engelske 1.0/programarkiv # Vel "prøv pånytt" # Verkar ikkje. Kopierar henne til /opt/OpenOffice.org1.0.1/program # Vel "Prøv pånytt" # Verkar ikkje # Vel "ignorer" # Installasjonen vert avslutta.
# Ufør installasjon (installerar som verkstasjon) som vanleg brukar # gjeng fint, finn Java-heimen, men brukaren kan ikkje starta med # 'soffice'
# Ymse prøver med strace og gdb leider ikkje til noko nyttegt, bortsett # frå at biblioteki ikkje er som dei burde vera.
Best,
Tonni