At 03.12.2001 09:40, Jon Grepstad wrote:
"Skiller mellom store og små bokstaver" er langt, men jeg tror likevel det er den beste oversettelsen. Den blir brukt i en god del datarogram. Uttrykket er dekkende. Det er forskjell på å skille mellom store og små bokstaver og å sortere.
"Bokstavstørrelser" er ikke dekkende i dette tilfellet. Mange vil nok med det uttrykket tenke på skriftstørrelse, målt i punkter.
Ut av egen interesse, noen som vet hva typografer kaller store bokstaver? (evn. skille imellom store og små).
Ikke at jeg mener vi skal innføre vanskelige faguttrykk som ikke er i dagligtale, men hvis uttrykkene er grokkbare så hadde det kanskje vært en idé?
Rent bortsett fra at en eller annen typograf nå garantert kommer til å opplyse meg om at de og bruker termen store- og småbokstaver, så hadde kanskje det vært en idé ?