tir, 17.08.2004 kl. 13.17 skrev Kjetil Torgrim Homme:
On Tue, 2004-08-17 at 10:07 +0200, Sigurd Gartmann wrote:
javel? i kva samanheng er "strek" rett omsetjing?
I gimp har vi f.eks «Connect Strokes» som bør være «koble sammen streker» heller enn «kople sammen strøk».
det er eg einig i.
Da er vi i alle fall enige om at «strek» er et begrep som hører hjemme i tegneprogram, og bør brukes der det er fornuftig.
«Stroke Width» til «strekbredde» i stedet for «strøkbredde».
denne er eg meir i tvil om, men båe delar fungerer. slik eg ser det er ein "strek" linja mellom to punkt, medan "strøk" er forma og kvaliteten til streken. forresten ville eg seie "tjukke strekar", men "breie strøk".
Den litt for raste oversettinga jeg gjorde akkurat før jeg sendte e-posten var ikke akkurat veldig gjennomtenkt. Og jeg er enig med deg der, ja, om at strøk kan være form og kvalitet. Men jeg mener også at streken kan ha bredde og kvalitet, og mener det blir kunstig å snakke om at vi har en strek med strøkbredde, og liker bedre «strektykkelse».
Strøk er også brukt i gimp, så du det er utbredt. Men nå har jeg tegnet nesten siden jeg ble født, og til og med på universitetsnivå snakker arkitekter om streker når de tegner, så hvordan vi har klart å tegne i gimp uten å lage en eneste strek, blir for meg uforståelig.
sjå over.
Og i hele gimp er altså strøk brukt om strek, noe som kan forvirre, siden man kan «male flere strøk» oppåhverandre. Særlig nå med alfaverdier og gjennomsiktighet. Men dette er delvis noe annet.
aj, "fleire strøk" er ein interessant variant, men sannsynlegvis forvirrande. kva vert "layer" omsett med i dag?
Lag (om tegningens lag, der lag null er bakgrunnen). Om å tegne flere delvis gjennomsiktige strøk oppå hverandre i samme lag har vi ingenting, begrepet har ikke vært nødvendig... Vi vandrer kanskje nærmere husmaling, nå, med strøk lagvis.
Kanskje et skille mellom penselstrøk og penne/blyant-strek er det som gir mest mening?
ein blyantstrek har også struktur og ein strøkkvalitet.
Jeg ville kalt det siste for «strekkvalitet».
Jeg mente vi kunne skille på følgende: En kan male flere strøk over hverandre, og få fargen sterkere, det går ikke med penn.
/ sigurd