On Monday 06 April 2020 03:08, Thomas Gramstad wrote:
Og da kan du sortere på både To: og Cc: (mer presist: To: ELLER Cc:) i samme sorteringsregel, dersom du ønsker at begge kopiene skal bli sortert i folderen/fila for liste-epost.
Jeg sorterer kun meldinger som rent faktisk kommer via en liste i en listemappe, all annen epostkorespondanse skal ikke ligge i listemapper men i separate mapper basert på avsender. Den kopien som ikke gikk via en mailingliste er ikke et innlegg til en mailingliste og skal derfor heller ikke behandles som det.
Til eksempel, dine e-poster som går via ulike mailinglister hvor min adresse også er i mottakslisten på lik linje med listeadressen, så sorterer det som kommer via listerervere inn i listemappene, mens den kopien som gikk direkte hit og ikek gikk via en listeserver havner i mappen hvor alle de andre private epostene fra deg havner. Jeg _vet_ at jeg er ikke den eneste som sorterer på dette viset.
Jada, jeg vet jeg kan «slippe» kopi fra listen som også går direkte, men da komer heller ikke List-Id-headeren og jeg kan ikke sortere på List-Id.
Og det er én viktig grunn til at jeg ikke bruker List-Id.
Men sortering på "To: eller Cc:" vil sørge for at denne ene kopien som du får av postingen med dette oppsettet blir sortert i listefolderen/fila, siden slike meldinger har lista i Cc:.
Dette skillet forutsetter at det som går direkte av oppsettet som To: og Cc: er satt opp riktig av avsender. Jeg har sett at listeadressen er i To og mitt direkteeksemplar står i Cc. Men jeg har /ógså/ sett det motsatte, at listeadressen står i Cc: og min adresse står i To:
I slike tilfeller vil e-posten rent faktisk sorteres feil om man kun baserer seg på at listeadressen står i kopifeltet når man bruker «Svar til alle». Det spiller faktisk en rolle for filtreringen hvordan eposten kommer inn. Ikke hva som står hvor, men hvordan e-posten kom inn.
Det er der list-id-feltet kommer inn. Jeg sorterer utelukkende listemeldinger basert på list-id. Men jeg vet også at noen har filterregler som baserer seg på at listeprefikset står i emnefeltet.
Men mitt personlige anliggende for å beholde listeprefikset er at jeg kan se i mailsjekkeren min, (_Ikke_ epostprogrammet!) hva som kommer via en maillingliste fordi listeprefikset står i emnefeltet.
Selv om det skulle være sløserig så gjør det lettere for folk å sortere bare ved å se emneoversikten.
Nei, det gjør faktisk ikke det, av minst tre grunner:
Emneordene kan i seg selv være lange/ordrike, da er det fint å kunne se så mye som mulig av dem.
Emnet kan være modifisert av avsender fordi kommentaren forskyver eller innsnevrer emnet bort fra trådstart. Da er det fint at avsender markerer dette foran i emnefeltet, men uten å fjerne det opprinnelige emnet (helt). Men da må det være plass i emnefeltet til å gjøre (og lese) dette.
Emnefeltet kan ha blitt forsøplet med automatiske Ad: Re: Sv: Sv: Ang: osv. utover i tråden. Da er det fint om noe av emnet fortsatt er synlig, og ikke i tillegg spises opp av et emneprefiks.
Ingenting av dette har noe som helst med det som var min begrunnelse, som du siterte. Bare ved å se på listeprefikset kan jeg se at dette er en epost som kommer fra en mailingliste, og som derfor ikke er til meg personlig.
I mailsjekkeren min (kshowmail) får jeg oversikt over blant annet ganske mye robotisert epost og epost som handler om programvareutvikling. Mye av den e-posten – som jeg _vil_ ha, markeres i e-postprogrammet som Lest. (Mye av Nuugs RT-epost behandles på dette viset, fordi noe av den er uviktig). Men da vet jeg allerede før jeg henter eposten med epostprogrammet at når kommer det noe robotisert epost som ikke dukker opp som ulest i oversikten.
Og denne oversikten i epostsjekkeren har jeg fordi listeprefis står i emnefeltet. Om listeprefikset ikke står der, må jeg gpå ut fra at eposten er til meg personlig, og derfor er viktigere enn mailingliste-epost.