Onsdag 25. mars 2015 19.22.17 skrev Karl Ove Hufthammer:
On 25. mars 2015 00:23, Kjetil Kilhavn wrote:
Men eg står på mitt forslag, og synest SAMANDRAG passar bra. MENGD(E) er *ikkje* eit godt namn på funksjonen, sjølv om norsk Excel har brukt det.
Aggregering er et etablert uttrykk innen statistikken. Jeg synes det bør veie tungt i vurderingen her som i andre sammenhenger der vi prøver å ikke forvirre brukerne ved å introdusere nye begreper om vi ikke må.
Trur eg eg kan uttala meg med litt tyngd her, sidan eg har ein ph.d.-grad i statistikk. :) Aggregering er eit omgrep som ikkje so mange «vanlege» folk forstår. Eg pleier å forklara at det tyder å «ta eit samandrag» av data, eller å visa data «på gruppenivå», og då forstår dei. So eg meiner framleis SAMANDRAG er eit godt namn på funksjonen. Ordet AGGREGER tilfører ikkje noko presisjonsnivå, og er vanskelegare å forstå.
Skal ikke påstå at det er irrelevant med doktorgrad :-) Hvis du mener "vanlige folk" får korrekt oppfatning av hva funksjonen gjør dersom vi kaller den SAMANDRAG så synes jeg det er et godt argument. Hvis det derimot er hipp som happ for vanlige folk, mens en som kan statistikk er kjent med begrepet AGGREGAT, er det ikke da bedre å bruke AGGREGAT?
LibreOffice har også en funksjon for å transponere matriser. Med mindre man har lært (og husker noe) om matrisemetoder vil jeg tro TRANSPONER er et ord som ikke gir noen umiddelbar mening. Vi oversetter imidlertid ikke TRANSPOSE med hverken BYTT.OM eller VEND.DIAGONALT av den grunn - vi bruker det begrepet som allerede er etablert på norsk selv om det er et faguttrykk.
Det blir siste innlegg i debatten for min del - så overlater jeg beslutningen til dere (andre) stemmeberettigede :-)