* Håvard Korsvoll korsvoll@skulelinux.no [2003-12-01 17:16:41 +0100]:
Er meir usikker på formateringa av namna. Eg har fjerna alle mellomromma i namna på nynorsk (det er ikkje gjort på bokmål). Synes det ser litt "corny" ut, men eg reknar med det er ein grunn for at dei har gjort det på engelsk. Nokon som veit kvifor?
Jeg regner med at dette er standard X11-fargenavn, som definert i /usr/X11R6/lib/X11/rgb.txt. Disse kan man f.eks. bruke til å sette bakgrunnsfargen i xterm-ene sine:
xterm -bg BlanchedAlmond
De fleste fargene i denne fila har 2 varianter, en med små bokstaver og mellomrom, og en med store forbokstaver uten mellomrom. Jeg antar at grunnen til at den varianten uten mellomrom finnes er at det stort sett alltid er kjekt med navn uten mellomrom på unix (det være seg filnavn eller fargenavn).
I denne sammenhengen skal jo fargenavnene oversettes, og de blir dermed ubrukelige til alle andre formål enn å vises fram/beskrive fargen. Derfor kan jeg ikke se noen grunn til å presentere de på noen annen måte enn den som presenteres best (altså med mellomrom og små bokstaver).
Eivind