fredag 7. november 2003, 23:44, skrev Axel Bojer:
Det gir fortsatt 4 ord (-slektninger) som ser greie ut for meg: standardrutar|er, nettgote|port, overgangstenar , sambandsport|punkt|tenar|veg Foreslår å begrense den videre debatten til en av disse variantene. (For det er ennå for mange - Det gir bare forvirring: «var standardruter en slags sambandsport, eller hvordan var nå det der igjen ...»)
Mvh Axel Bojer
Hmm. Får melde meg inn heg og.
Liker ikke "standardruter". Det er vel en grunn til at det heter "standard gateway"? At det kan være fler av dem, regner jeg med.
Nettgate / port er bedre. Kanskje "nettverksport"?
"Nettverkstenar" Kalrt det er datamaskiner det dreier seg om, men de fleste vil se på det som en liten sort boks, heller enn en tjenermaskin.Mange som ser en hub/svitsj for første gang lurer på om det egentlig er så voldsomt forskjellig fra en grenkontakt, der man bare kobler alle ledningene i parallell..
"Samband" - ikke sikker. Ordet minner meg om noe militært. Eller noe med radiosamband å gjøre.
Hvis noen kunne beskrive forskjellen på en "router" og en "gateway" hadde det kanskje vært lettere?
Harald