søndag 22 september 2002, 08:29, skrev Trond Trosterud:
Verre er det at summen blir 1,1. Og her oppfordrar eg folk med betre pengepsykologisk bakgrunn å seie noko. Vil denne summen vere så stor at vi får "nei" frå starten av?
Rapporter fra tre fylker slår fast at det er millioner av kroner å spare hvert år på å bytte fri programvare. I Kommunal rapport står det:
Jessheim sparer 250.000 kr
Ifølge beregninger i Akershus kan en videregående skole i gjennomsnitt spare 50.000 kroner i året på reduserte lisenskostnader hvis elevene får OpenOffice. Til sammen kan fylkeskommunen spare 1,7 millioner kroner i året. Skiftes programvaren ut også på lærerværelset og i administrasjonen, blir besparelsene enda større.
Jessheim videregående skole har benyttet den engelske versjonen av OpenOffice i et par år. IT-ansvarlig Kjell Aarflot er meget fornøyd. I stedet for å oppgradere til ny versjon av Microsofts pakke, kommer skolen neste år til å installere det gratis programmet på 250 maskiner. Dermed sparer skolen rundt en kvart million kroner.
Grunnet de store besparelsene og faglig-pedagogiske evalueringer i positiv retning gjør nå tre fylker betydelig arbeide med oversetting av fri programvare til nynorsk og bokmål: http://www.openofficeorg.no/
Ved å satse på oversetting av fri programvare unngår man høye fremtidige kostnader ved leie av lukket programvare. Man kan doble levetiden på dagens dataustyr, og man halverer tiden som brukes til drift.
Noen spørsmål vi bør kunne svar på er:
1. Hvor mange datamaskiner brukes av samisktalende personer i dag? 2. Hva vil de måtte betale for å fortsette dagens løsning der man kjøper bokmålsoversatt Windows-programmer?