On Sat, 11 Dec 2004 20:57:36 +0100, Håvard Korsvoll korsvoll@skulelinux.no wrote:
framerate = biletfrekvens / bildefrekvens frame(s) = bilete / bilde(r), ramme(r), rute(r) letterbox format = brevsprekkformat
Ingen innvendinger.
Hva bør keyframe hete på norsk? Det brukes i litt forskjellige betydninger.
En betydning er en frittstående frame i en videostrøm, et start- eller referansebilde.
I dataanimasjon er en keyframe et kontrollpunkt, gjerne vist som en firkant på en graf.
I videoredigering (i Cinelerra, jeg vet ikke hva andre kaller det) betyr det også et kontrollpunkt på tidsaksen.