På bakgrunn av tilbakemelding vi fikk på pressemeldingen om stavekontrollen som gikk ut i forrige uke, tok Axel kontakt med instituttleder ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Hanne Gram Simonsen, og spurte om det stemte at Norsk Ordbank nå var GPL-lisensiert. I dag fikk Axel Bojer, Håvard Korsvoll og meg epost fra Hanne Gram Simonsen der hun bekrefter at Norsk Ordbank har GPL-lisens. Hurra! Vi vet foreløpig ingen detaljer.
Lars Nygaard var den som tipset oss om GPL-lisensieringen, og han sendte også med en gammel liste med bokmålsord fra ordbanken. Denne listen har jeg nå sjekket inn i CVS som ordbank.nb. Den viser at vi har et visst overlapp med ordbanken. Ca. 1/3 av ordene er felles, og ca. 1/3 er kun i fila fra ordbanken, og ca. 1/3 er kun i vår ordliste.
De som har lyst til å titte på ordene kan hente fra CVS.
Jeg tror dette fortjener en ny pressemelding, da det er et veldig langt skritt for den frie stavekontrollen!
Vennlig hilsen,