På bakgrunn av tilbakemelding vi fikk på pressemeldingen om stavekontrollen som gikk ut i forrige uke, tok Axel kontakt med instituttleder ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Hanne Gram Simonsen, og spurte om det stemte at Norsk Ordbank nå var GPL-lisensiert. I dag fikk Axel Bojer, Håvard Korsvoll og meg epost fra Hanne Gram Simonsen der hun bekrefter at Norsk Ordbank har GPL-lisens. Hurra! Vi vet foreløpig ingen detaljer.
Lars Nygaard var den som tipset oss om GPL-lisensieringen, og han sendte også med en gammel liste med bokmålsord fra ordbanken. Denne listen har jeg nå sjekket inn i CVS som ordbank.nb. Den viser at vi har et visst overlapp med ordbanken. Ca. 1/3 av ordene er felles, og ca. 1/3 er kun i fila fra ordbanken, og ca. 1/3 er kun i vår ordliste.
De som har lyst til å titte på ordene kan hente fra CVS.
Jeg tror dette fortjener en ny pressemelding, da det er et veldig langt skritt for den frie stavekontrollen!
Vennlig hilsen,
On 02/26/2007 08:46 PM, Petter Reinholdtsen wrote:
På bakgrunn av tilbakemelding vi fikk på pressemeldingen om stavekontrollen som gikk ut i forrige uke, tok Axel kontakt med instituttleder ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Hanne Gram Simonsen, og spurte om det stemte at Norsk Ordbank nå var GPL-lisensiert. I dag fikk Axel Bojer, Håvard Korsvoll og meg epost fra Hanne Gram Simonsen der hun bekrefter at Norsk Ordbank har GPL-lisens. Hurra! Vi vet foreløpig ingen detaljer.
Lars Nygaard var den som tipset oss om GPL-lisensieringen, og han sendte også med en gammel liste med bokmålsord fra ordbanken. Denne listen har jeg nå sjekket inn i CVS som ordbank.nb. Den viser at vi har et visst overlapp med ordbanken. Ca. 1/3 av ordene er felles, og ca. 1/3 er kun i fila fra ordbanken, og ca. 1/3 er kun i vår ordliste.
De som har lyst til å titte på ordene kan hente fra CVS.
Jeg tror dette fortjener en ny pressemelding, da det er et veldig langt skritt for den frie stavekontrollen!
Det er strålende nytt. Gratulerer til alle!
-lars
Den 27. feb. 2007 kl. 10.25 skrev Lars Risan:
On 02/26/2007 08:46 PM, Petter Reinholdtsen wrote:
På bakgrunn av tilbakemelding vi fikk på pressemeldingen om stavekontrollen som gikk ut i forrige uke, tok Axel kontakt med instituttleder ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Hanne Gram Simonsen, og spurte om det stemte at Norsk Ordbank nå var GPL-lisensiert. I dag fikk Axel Bojer, Håvard Korsvoll og meg epost fra Hanne Gram Simonsen der hun bekrefter at Norsk Ordbank har GPL-lisens. Hurra! Vi vet foreløpig ingen detaljer. Lars Nygaard var den som tipset oss om GPL-lisensieringen, og han sendte også med en gammel liste med bokmålsord fra ordbanken. Denne listen har jeg nå sjekket inn i CVS som ordbank.nb. Den viser at vi har et visst overlapp med ordbanken. Ca. 1/3 av ordene er felles, og ca. 1/3 er kun i fila fra ordbanken, og ca. 1/3 er kun i vår ordliste. De som har lyst til å titte på ordene kan hente fra CVS. Jeg tror dette fortjener en ny pressemelding, da det er et veldig langt skritt for den frie stavekontrollen!
Det er strålende nytt. Gratulerer til alle!
:-)
Men kor er originalen? Vi vil ha alle detaljane, og full kjeldekode:-)
Sjur