On Tuesday 31 July 2018 23:43, Thomas Gramstad wrote:
Navnet bør være selvforklarende, noe meta- eller supertast ikke er.
Jeg ser dessuten ingen problemer med å kalle den Windows-tasten, for det er jo faktisk Microsoft sin Windowslogo på tasten.
Enig -- men aller mest fordi Windows-tasten kan byttes ut med Linux-tasten, som følger med tastaturer fra Das, Qpad og sikkert mange andre:
Den distinksjonen blir borte med ord som meta- eller supertast.
At man bruker et annet ord er helt greit, men ordet må være noe som gjør det opplagt hvilken tast det er snakk om. «Meta-tast» er et særdeles dårlig ordvalg som erstatning fordi det er et par spesialtaster som allerede har betegnelsen meta-tast, avhengig av hvem du spør og hvilket OS man kjører[1]. Det finnes til og med tastaturer med dedikerte Meta-, og supertaster som dagens operativbsystemer emulerer på ulikt vis[2]. Men de fleste er stort sett enige om at Supertasten emuleres av Windowstasten, eller command-tasten på Mac-tastaturer.
[1] https://askubuntu.com/questions/19558/what-are-the-meta-super-and-hyper-keys [2] http://www.catonmat.net/blog/why-emacs-uses-meta-key/
I dag er det Alt-, eller AltGr-tasten som emulerer meta-tasten, avhengig av tastaturlayout.